Deurle / 1 (11 foto’s)

Dorpstraat

Zoals jullie al bij Fotorantje konden zien, trokken we vorige week er nog eens op uit om te gaan wandelen en onze zinnen te verzetten. We bezochten Deurle, een deelgemeente van Sint-Martens-Latem in de provincie Oost-Vlaanderen.

Deurle tovert altijd een glimlach op mijn gezicht. Ik ‘ken’ het van mijn jeugd en vooral tienerjaren in dancing Riva waar ik menig uurtje heb doorgebracht 😂 en meer dan 40 jaar terug toen ik in Ledeberg werkte had ik er een collega wonen. Een collega, toen werd dat nog zo niet gezegd hoor. Dat was een mademoiselle, ongehuwd, samenwonend met haar zussen, altijd een schort dragend met lange aparte mouwen er nog eens over en de ceintuur van haar schort onder haar borsten gebonden om ze te ondersteunen… Maar ze werd gerespecteerd door iedereen ook door de barons. Ja waar ik werkte waren er verschillende barons eigenaars van het in tussen teloorgegane bedrijf en werd er vooral frans gesproken. Nu als nieuweling en beginneling had ze het wel voor mij, een verlegen Vlaams meisje. En toen mochten we eens bij haar thuis iets gaan eten op een zondag, een garnalensoufflé. Ik verzeker je, vandaag zit ik na een kwartuur op het toilet maar de soufflé was overheerlijk en zoiets had ik toen nog nooit gezien. Vandaar Deurle roept herinneringen op…

Ik was ‘s morgens om 8.30 u vertrokken, kon schitterend doorrijden, geen files rond Brussel (thuiswerk en bouwverlof) en zo waren we al om 10.30 u in Deurle. Een stukje wandelen voor het middagmaal leek ons de beste oplossing ook voor mijn stram gezeten benen 🙂 . We wandelden door de Dorpstraat waar nog prachtige oude huizen staan waaronder ook de pastorie.

Achter de pastorie zou een open ruimte zijn die de gemeente wil omvormen tot een groen park met zicht op de Leie (als het goedgekeurd wordt). Dan zullen we nog eens terug moeten!

Een klein wegje achter één van de huizen leidt ons naar een replica van de Lourdes Mariagrot, gebouwd kort na de eerste WO.

Onze maagjes knorden en we gingen een stukje eten. Een heerlijk gegrild kippetje dat de ober kwam aansnijden aan tafel buiten op het terras en opdienen. Zo chique moest het niet voor ons hoor, maar dat was hier het normaal. Ook leuk. Dit is ook de plaats van ontmoeting met onze mannen van Bekeken 🙂 namelijk grote foto’s op de binnendeur van het toilet. Boven de urinoirs hangt één grote foto van mannen en vrouwen. Olé!

Meer in een volgend logje.

48 thoughts on “Deurle / 1 (11 foto’s)

  1. Tja, Deurle is uitgeroepen tot het mooiste dorp van Oost-Vlaanderen. Het is zo’n beetje het “Bokrijk” van Oost-Vlaanderen.

  2. Deurle, waar de tijd lang geleden besloten heeft om een flinke pauze in te lassen 🙂
    Wat ik zo leuk vind aan jullie foto’s is het feit dat jullie van hetzelfde onderwerp foto’s maken, maar dat er zo’n grote verschillen zitten in jullie foto’s. Deze reeks vind ik heel aangenaam om te vergelijken 🙂

  3. Ik zie het al voor mij, al die oude huizen. Altijd leuk om foto’s van te nemen.

  4. Ha, Deurle dorp, een stuk van mijn leven op een boogscheut van Het Schuttershof (toen nog alleen café-restaurant) en d’Ouwe Hoeve versleten, het grote… Er veel gewandeld en gefietst, geravot in de bossen als snotaap, toén lukte dat nog nu is alles toe gebouwd en afgeschermd. Een heerlijk dorp om te vertoeven en de lokale bevolking is een verhaal apart met hun verschillende grote families. Het is een schitterende serie geworden Joke, heel blij dat ik er weer even mocht vertoeven.
    En oh, ik ben geen Deurlenaar maar een Latemnaar

  5. Ach.. zulke mooie herinneringen als deze fotoserie bij mij oproept..! Wel niet zulke oude als die van jou hehe.. maar echt wel hele mooie, dus dáár al voor bedankt! 🙂
    Een gegrild kippetje gaat er altijd wel in.. maar aangesneden aan tafel..? haha Latem smaken zullen we maar zeggen! 😉

  6. Deurle is zeker een bezoek waard als je met de fiets een route langs de Leie rijdt. Dat deden wij dus vorig jaar ook. Een aantal beelden herken ik, maar ‘k zie toch ook nog een paar onbekende hoekjes verschijnen. Mooie fotoreeks met een humoristisch slot.

  7. In deze mooie omgeving zal ik ook wel tot rust komen want het is hier heel mooi. Vind het een pracht van een pittoresk dorpje wat ook rust uitstraalt met een vleugje romantiek.

  8. leuk je verhaal van toen
    de riva ken ik enkel van naam
    prachtige foto’s, jij bent een goede fotografe!!
    tof om terug daar te zijn waar we net een week geleden waren

  9. Wat een heerlijke fotoreeks en zo mooi en verzorgd behouden.Je wandelt er door een romantisch decor met super mooie beelden. Fijne omgeving.net prentkaarten.

Schrijf met respect of een vleugje humor, je hebt beide in overvloed.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.