Lorenzobrug – bridge Lorenzo: een brug met een bewogen geschiedenis

Aan de ‘Lorenzo’ brug van Grammene – waar nu recent een officieel naambordje staat – zijn heel wat verhalen verbonden. Toen ‘het Tielts routse’ of de spoorwegverbinding Deinze – Tielt – Ingelmunster in 1855 in gebruik werd genomen, kon dat pas na de bouw van een brug over de Leie. In die tijd had een koning nog veel macht. Leopold I vroeg een spoorlijnverbinding naar zijn villa in De Panne en die kwam er. ‘Kunstwerken’ zo betitelen de ingenieurs van openbare werken hun creaties. In het geval van de spoorwegbrug Deinze – De Panne over de Leie(arm) in Grammene een terechte benaming.

De eerste draaibrug dateert al van 1855 toen de ijzeren weg Deinze-Tielt-Ingelmunster in gebruik werd genomen. Die eerste treinen over de brug waren een groot spektakel  en een zondagsuitstap voor mensen uit de omgeving.  

De latere vierendeelbrug, naar de architect Julien Arthur Vierendeel, werd gebouwd in 1931. De constructie gebeurde op dezelfde manier als de Eifeltoren, losse profielen werden met 80.000 klinknagels aan elkaar gehecht. Die bouten zijn trouwens goed zichtbaar. De Kanegemse monteur  Sabbe verloor het leven bij de werkzaamheden.

Er was zelfs een Grammense versie van Streuvels ‘de teleurgang van de waterhoek’. De ingenieur die de werken leidde, trouwde met een Grammense herbergiersdochter.

De brug kende tijdens de Tweede Wereldoorlog een bewogen geschiedenis die sterk verweven is met het dorp. Op 25 mei 1940 stonden de Duitse regimenten aan de Leie. Om hun opmars af te remmen bliezen genietroepen van de Ardeense Jagers de brug op. Een officier meende een aanvallende Duitse patrouille te zien, maar achteraf bleek het om Belgische soldaten te gaan.

In 1942 werd de constructie onder Duits toezicht hersteld en verdubbeld. De spoorwegbrug was van cruciaal belang om materiaal te vervoeren voor de bouw van de Atlantikwal. Grammenaar Roger Neirinck vertelde nog met bewondering over het vakmanschap van de Waalse monteerders.

Bij een geallieerd bombardement in het dorp werd de stationswijk deels verwoest. Doordat iedereen aan het werk was, vielen er slechts enkele gewonden. Maar de geviseerde brug bleef nagenoeg ongedeerd. De Duitsers vernielden dan zelf de brug bij hun aftocht in september 1944, zodat in 1945 een herstelling diende te gebeuren. 

In 1992 stond Grammene in rep en roer toen de NMBS aankondigde de brug te vervangen door een betonnen constructie, maar wel zonder oversteek voor fietsers en voetgangers. Dit impliceerde dat de Leihoek nog meer geïsoleerd zou geraken. Een actiecomité met  Laurent Vanhaesebrouck, die vlakbij de brug woonde, als woordvoerder, verzamelde meer dan 2.000 handtekeningen. Uiteindelijk zou de NMBS van mening veranderen en heet de brug in de volksmond sindsdien Lorenzobrug. 

In de jaren zeventig was ook het behoud van de Leiearm, na het rechttrekken van de Leie lange tijd onzeker. Terwijl de lokale overheden de Leiearmen wilden dempen en er landbouwgrond van maken, kwam er een tegenbeweging op gang waaraan kunstenaars en prominenten zoals Roger Raveel aan  deelnamen. Zij trokken met deze ecologische actie avant la lettre aan het langste eind waardoor ook dit stukje natuur, dat doorloopt tot in Noorderwal Deinze, een groene oase en wandelgebied is geworden.

Meer streekgeschiedenis via: www.facebook.com/landvannevele

55 thoughts on “Lorenzobrug – bridge Lorenzo: een brug met een bewogen geschiedenis

  1. Je hebt je huiswerk heel grondig gemaakt, Joke en het hele verhaal van de brug bondig verteld. Je zou een goede aanwinst zijn bij ons in het museum, als vrijwillig medewerker. Als je interesse moest hebben ?… 🙂
    De protesttocht die Roger Raveel in1971 ondernam met een vlot en een sliert boten op de Leie, werd in 2018 nog eens overgedaan ter zijne nagedachtenis.

  2. Mooie foto’s en beschrijving van dit stukje geschiedenis. Goed dat dit niet verloren is gegaan, we moeten zuinig zijn op deze erfgoederen.

  3. Fijn je verhaal over de geschiedenis van de brug. Ik moet nu toch wel eens goed opzoeken wat waar is. Mooie foto’s ook!

  4. Een brug met geschiedenis dus, dat is wel het minste wat je kan zeggen… Blijkbaar is gebruik voor wandelaars en fietsers dan toch mogelijk gebleven. Bedankt om dit verhaal met ons te delen, we zijn weer een stukje geschiedenis wijzer geworden. Fijne zondag nog Joke.

  5. Mooie geschiedenis om te lezen hoe deze brug gaat. Je kant ook mee gaan draaien. Interessant om te lezen. Je hebt wel mooie foto’s kunnen maken. Fijne dag Joke.

  6. Waauw Joke ik heb daar jaren gepasseerd en ik wist niet van het bestaan van zo’n mooie brug! Dankzij jou staat er weer iets bij op mijn bucket list! Mooi in beeld gebracht!
    Gr.
    P-TER

  7. Ah zo mooi, die metalen brugdelen met al die nagels.. schitterend.. daar zijn er hier veel te veel van verdwenen vind ik. Prachtig in beeld gebracht! Mooi stukje cultureel erfgoed.. en je hebt de interessante geschiedenis goed uit de doeken gedaan. Alleen snap ik nu nog niet waar dat ‘Lorenzo’ vandaan komt.. van Laurent?

  8. Een prachtig in beeld gebrachte brug. Interessant stuk Belgische geschiedenis. Weer wat bijgeleerd.
    Prachtige streek daar, het is lang geleden dat ik nog eens in die regio was.

  9. Zolang de constructie zonder al te veel kosten kan worden behouden is die zeker heel waardevol. Een brok geschiedenis, mooi in beeld gebracht door de fotograaf van dienst.

  10. Mooie foto’s en een niet minder mooi verhaal over de geschiedenis van die indrukwekkende brug. Mooi dat hij in zijn originele vorm behouden is. Het zou doodzonde zijn om zo’n mooi stuk erfgoed te vervangen door beton.

Schrijf met respect of een vleugje humor, je hebt beide in overvloed.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.