Eperon d’Or – schoenen

De schoenmakerij balanceert op de grens tussen ambacht en verfijnde kunst. En dat kun je buitengewoon goed merken in Eperon d’Or. Izegem staat sinds jaar en dag bekend als dé Belgische schoenenstad bij uitstek. De stempel ‘Chaussure d’Iseghem’ was vroeger een gegeerd keurmerk en de stad heeft zijn rijkdom voor een groot stuk te danken aan de schoennijverheid.

Rechts: Laarzen die toebehoorden aan Leopold I, de eerste koning der Belgen, werden tentoongesteld op de Industrietentoonstelling van 1835 in Brussel. Op de zolen van deze laarzen waren begin- en eindtijden van de Belgische Revolutie gemarkeerd met koperen nageltjes. Het was een symbolische manier om de historische gebeurtenissen te herdenken en te tonen hoe Leopold I betrokken was bij de geboorte van België als een onafhankelijke staat.

Het schoenmuseum Eperon d’Or in Izegem heeft een grote collectie schoenen: 4.000 paar in totaal. Heel wat van die schoenen hebben een gouden touch.

Van koninklijke laarsjes die afgewerkt zijn met goud tot goudkleurige designerschoenen of oude, handgemaakte luxeschoenen uit Izegem, die hier tot de jaren ’60 gemaakt werden.

Kinderlaarsje 1888: wit geitenleder en zwart lakleer
Herenschoen ca. 1910: zwart en bruin kalfsleer, randgenaaid op de zool ‘BD Iseghem
Feestelijke damesschoen ca. 1900: 
geitenleder, wreefriem en voorvoet bezet met zwarte pareltjes en versierd met flanelsteek

Instappers in veelkleurig rundsleer, merk Le Coq, schoenfabriek De Coene, Izegem, 1935, collectie Eperon d Or.

Herken je ze nog van de vorige eeuw?

Hierboven een modelschoen uit 1935 gemaakt voor de Wereldtentoonstelling in Brussel: damhertleder, de voorvoet versierd met opengewerkte figuren opgevuld met oranje zijde.

En als laatste een model voor de Wereldtentoonstelling in Antwerpen – 1930

De andere schoenen mogen jullie zelf gaan ontdekken, veel plezier! Trein stopt voor de deur en parking eveneens voor de deur.

Fotografie: alle schoenen zijn tentoongesteld achter glas

Wordt vervolgd: sneakers

Bron: Eperon d’Or

42 thoughts on “Eperon d’Or – schoenen

  1. jongelui moeten kunnen pronken dat heeft ook zijn bekoring het zijn bijzonder mooie exemplaren maar ik ben het met Jan eens mij geld hoe comfortabeler hoe beter.

  2. Deze objecten verdienen echt de naam “schoen” heel anders dan wat men nu in schoen-discounts te zien krijgt. Maar ja, prijs en kwaliteit kennen nu eenmaal een lineair verloop…

  3. Het waren kunstenaars en ontwerpers die op een vakkundige wijze wisten om te gaan met leder. Zij wisten menigeen diep in de buidel te raken voor een exclusief model om op straatstenen te slijten.

    Prachtige foto’s en toffe uitleg erbij. 👍

  4. Prachtige collectie. Wat zonde dat er zoveel moois op de zool staat, waar je niets van ziet als iemand erop loopt.

    Ik heb zelf het liefst mijn wandelschoenen aan. 😉

  5. De laarzen van Leopold vind ik het toppunt. Hij was altijd bij de tijd met een klok onder zijn laars.
    Kunstige schoenen en laarzen, zonde om op te lopen, maar dat is gelukkig ook niet de bedoeling. 🙂
    Deze kunst heb je knap gefliepst door het glas.

  6. Dat vind ik nu eens echte kunst. Zie ik liever dan schilderijen van de Oude Meesters (da’s vloeken in de kerk zeker?).

    Ik ga het in ieder geval noteren voor mochten we eens niet weten waar naartoe.

  7. Wat een collectie, ik kan me voorstellen dat de echte liefhebbers daar likkebaarden naar zitten te kijken. Zelf vind ik het comfort van de schoen belangrijker dan het uiterlijk, maar dat is bijzaak.

  8. Echt leuk dat je hierover schreef en ook de fotos liet zien. Te ver weg voor mij maar voor hen die meer wilt zien en weten zeker wel een tip.

  9. Da’s nog eens een leuke tip, dank je wel! Ook wat die informatie betreft qua bereikbaarheid. Je hebt er een duidelijk beeld van gegeven met jouw mooie foto’s, Joke.

  10. Knappe collectie. Hoe vrouwen met sommige exemplaren lopen, blijft me een raadsel. Misschien ga ik wel eens kijken, mijn zus woont in Izegem.

  11. Er zitten echte kunstwerkjes tussen die schoenen! Jammer dat het museum mijn verzameling van twee paar niet heeft opgenomen – nu lijkt die collectie toch een beetje incompleet.

Schrijf met respect of een vleugje humor, je hebt beide in overvloed.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.