Hoek van Holland Haven railway station

Hoek van Holland Haven is a railway station in the Netherlands. The station was opened on 1893, June the 1th. In 1950 a second station building was placed next to the older one. Trains connect with the Stena Line Dutchflyer boat service to Harwich International in England.

The station was previously an important station for international trains to Germany and beyond. Since airline tickets have become much cheaper, the ferry between Harwich and Hoek van Holland is much less popular and no international trains have run from the station for some years, although Hoek van Holland Haven retains four 400 m (440 yd) platforms for such trains.

Station Hoek van Holland Haven is een spoorwegstation in Hoek van Holland aan de spoorlijn Schiedam – Hoek van Holland (de “Hoekse Lijn”). Het station werd geopend op 1 juni 1893 en wordt met enige aarzeling toegeschreven aan de architect M.A. van Wadenoijen. Het bestaat uit een hoog middengebouw, geflankeerd door twee lagere zijvleugels. In 1950 werd een tweede stationsgebouw naast het oudere geplaatst naar een ontwerp van Sybold van Ravesteyn, dat een Italiaanse indruk maakt met een lange gevel en een veelvuldig herhaalde verticale geleding. Het station is verbonden met de ferryterminal van de Stena Line.

Vroeger was dit station een belangrijk begin- en eindpunt van internationale treinen naar Duitsland, Scandinavië en Moskou. Er stopt tegenwoordig alleen nog een Sprinter van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland Strand v.v. Tot 10 december 2006 reed twee maal per dag een boottrein (intercity) van en naar Amsterdam Centraal, in aansluiting op de veerdienst naar Harwich, Engeland. Met ingang van de dienstregeling 2007 verdwenen ook deze twee treinen, omdat de snelle bootverbinding naar Engeland werd vervangen door een dag- en een nachtboot.

 

Kurhaus

Steigenberger Kurhaus Hotel

The Kurhaus was built between 1884 and 1885 by the German architects Johann Friedrich Henkenhaf and Friedrich Ebert. It consisted originally of a concert hall and a hotel with 120 rooms. Having suffered serious damage by fire, it was rebuilt between 1886 and 1887. The ceilings were painted by the Brussels artist Van Hoeck and his large workshop. Several kings and heads of state sojourned in the Kurhaus during its heyday. Until the 1960s, the Kurhaus remained an attraction to the public via the many performances by top artists. The last performance in the Kurhauszaal was by the Rolling Stones on 8 August 1964, who had to flee the building. Fallen into disrepair and closed in 1969, the Kurhaus was saved from demolition in 1975 by being listed as a historic building, and completely renovated. It was reopened in 1979 by Princess Beatrix.

 

In 1818 stichtte Jacob Pronk aan de Verlengde Badhuisstraat een houten paviljoen met een badhuis. In 1828 kwam er op initiatief van de burgemeester een veel groter ‘Stedelijk badhuis’ in classicistische stijl, genaamd Grand Hôtel des Bains naar een ontwerp van stadsarchitect Zeger Reyers. Het Stedelijk Badhuis was zo succesvol dat in 1856 werd besloten het badhuis uit te breiden. In de periode van 1884 tot 1885 werd op dezelfde plek het Kurhaus gebouwd. Na een felle brand werd het tussen 1886 en 1887 herbouwd. Het is ontworpen door de Duitse architecten Johann Friedrich Henkenhaf en Friedrich Ebert. Van 1858-1882 was Jhr mr François Gerard Abraham Gevers Deynoot burgemeester van Den Haag. Het plein voor het Kurhaus werd in 1891 naar hem vernoemd.

 

Scheveningen Pier

The Scheveningen Pier is a pleasure pier in the Dutch resort town of Scheveningen near The Hague. Opened in 1959, the current pier is the second in the town, the first being lost just after, and as a result of, the Second World War. This pier is closed since 2013, october.

De Scheveningse Pier is een pier in de Noordzee bij Scheveningen en is geopend in 1961. Het gebouw deed dienst als horeca-, winkel- en entertainmentcomplex, maar werd in oktober 2013 gesloten omdat het niet meer voldeed aan de brandveiligheidseisen.

ceci n’est pas une pipe*

Hans van Bentem (1965) is een Rotterdams kunstenaar die naast beelden van keramiek en glas, ook kroonluchters ontwerpt. Deze worden in Tsjechië gemaakt. In 2003 kwamen de eerste vijftien lichtobjecten in het Escher museum of de voormalige koninklijke vertrekken (voormalig winterpaleis van Koningin-Moeder Emma).

Wil je het hele album bekijken? klik HIER

*René Magritte