Middelheim – collectie / 4

Gelukkig heeft het park voldoende schaduwrijke plekjes want het had op deze dag wel heel warm geweest onder de blakende zon. Het nadeel voor fotografie, teveel zon, teveel schaduw. Sommige beelden waren werkelijk niet te fotograferen op dat moment. Geen nood, ga zelf een kijkje nemen. De collectie van het Middelheim bestaat uit zo’n 1.800 beelden en er staan er zo’n 240 tentoongesteld in het park. Voldoende voor een dag plezier.

Samen met Fotorantje.

*Het is niet verboden om de tekst te lezen 🤭

Kurt Gebauer – lopend meisje – 1976

Gebauer was al sinds 1968 bezig met het ontwerp van dit beeld. Hij maakte vele tekeningen en foto’s maar ook studies in gips, papier-maché en zink. De bedoeling was een wegrennend meisje uit te beelden dat wegloopt terwijl de bloesems van de bomen vallen. Er werden drie exemplaren van gemaakt, de andere twee zijn eigendom van de stad Opava en de Nationale Galerij van Praag. Het werk in zink is eigendom van het Tsjechische Ministerie voor Cultuur. De andere voorstudies zijn in het bezit van de kunstenaar.

Reinhoud D’Haese – Lynch – à contre-coeur

Een neergehurkte figuur waarvan de rechterarm en linkervoet zichtbaar zijn, omhuld in een gewaad met hoofddeksel, kijkt met uitgeholde blik en scheefgetrokken mondholte. Reinhoud modelleerde het beeld in krantenpapier op een geraamte van kippengaas. Daarna werd het dan in brons gegoten. Het beeld doet erg beweeglijk aan. Eigenlijk bestaat het alleen uit omhulsel, het is hol binnenin. De kunstenaar benadert de mens hier op ironische wijze, iets wat hij vaker doet in zijn beelden. Het beeld is een uniek exemplaar.

De hond – Toni Stadler – 1950

Stadler vertelde dat hij als oud-leerling van August Gaul in Berlijn, ook in zijn latere jaren het verlangen naar dierbeeldhouwen behield. Getuige daarvan deze sculptuur. Er werden vijf exemplaren van deze hond gemaakt.

Augustin Cardenas – “L” – 1968

Cardenas’ oeuvre omvat in hoofdzaak werken in hout en steen. De houten beelden zijn meestal tot een soort totempalen uitgewerkt, en zijn soms vrij ruw. Het contrast met de werken in steen kan moeilijk groter zijn. Hier gaat het om gladgepolijste, harmonische en vloeiende vormen. Het lijken sterk vereenvoudigde menselijke vormen, maar uitsluitsel hierover wordt zelden gegeven. ‘L’ is hiermee zeer karakteristiek voorbeeld van Cardenas’ stenen werk. Het is een enig exemplaar, uitgevoerd in taille directe. Een tekening van 1968 voor dit werk bevindt zich in een privé-verzameling.

José Vermeersch – beeldengroep ‘man, vrouw, hond’ – 1982-1983

De drie beelden werden afzonderlijk gemaakt en vervolgens gegroepeerd. Dit achteraf bij elkaar zetten geeft de kunstenaar altijd een grote voldoening. Van deze groep, waarvan ook een ceramiekuitvoering bestaat, werden acht exemplaren in brons voorzien.

Astrid Noack (beeldhouwer), H. Lauritz Rasmussen (bronsgieter) – Anna Ancher (1939, geut 1951-1952)

Het portret van Anna Ancher, een Deense kunstschilderes, is Noacks belangrijkste werk. De frontale houding is typisch. Dit verhoogde de statische ernst en het directe contact van de toeschouwer tegenover de figuur. Het werk gaat terug op een bestelling van de Ny Carlsberg Foundation in 1938, die een beeld in steen wilde voor het Skagen Museum. Noack verkoos een werk in brons, wat haar werd toegestaan. Verdere exemplaren bevinden zich in het Statens Museum tor Kunst, Kopenhagen en te Louisiana, Humlebaek. Het werk werd aangekocht na een prospectiereis in 1950 van conservator Bauduoin, L. Somers en H. Puvrez aan Scandinavië. Het werd gegoten door bronsgieter Rasmussen in Kopenhagen en kwam in 1952 in het Middelheimmuseum terecht.

Félix Roulin – Kolom – 1975

De ogenschijnlijk monoliete metalen kolom omsluit een menselijke figuur die gevangen zit binnenin. Doorheen gaten in de kolom zien we de verschillende lichaamsdelen. Het lichtspel en de reflectie op de glad gepolijste vorm werkt bevreemdend. Het beeld in het Middelheimmuseum is een uniek exemplaar, maar Roulin maakte sinds 1971 een tiental verwante ‘Kolommen’.

Francisco Zuniga – De drempel – 1970-1971

Het waren thema’s als eenzaamheid, leegte, ellende en tederheid die Zuñiga ertoe aanzetten diet werk te maken. Hij maakte verschillende tekeningen en gipsen modellen van zowel de vrouw als de deur en het venster, vooraleer hij ertoe overging ze te combineren. Het exemplaar in het Middelheimmuseum is het eerste van twee.

Ai Weiwei – The bridge without a name – 2012

Het Middelheimmuseum vroeg Ai Weiwei een brug te bouwen. De kunstenaar ging graag op de uitnodiging in. Het leek hem een uitdaging, hij heeft nooit eerder een brug gebouwd. Omdat de kunstenaar spaarzaam met materialen omspringt, recycleerde hij voor zijn project een bestaand bruggetje in het beeldenpark. Maar dan wel op de wijze van Ai Weiwei. Voor ‘The Bridge With No Name’ werd het originele dek van de brug vervangen door planken die samen de contouren van China vormen, zijn thuisland waarmee Ai Weiwei zowel een problematische als passionele relatie heeft (Ai Weiwei heeft de topografische vorm van zijn land al vaker ingezet in zijn werk). Het bruggetje herinnert aan traditionele bruggetjes op Oosterse tekeningen, maar doet ons ook reflecteren over de implicaties van het (symbolisch) oversteken van een brug. ‘Welke impact heeft China op zijn omgeving?’. ‘En onder welke voorwaarden is een verbinding nog mogelijk?’.

Antony Gormley – Firmament III – 2009

Firmament III (2009) is een grillig driedimensionaal net rond een leegte in de vorm van een mens, maar dan tien keer groter. Gormley vertrekt altijd van zijn eigen lichaam. Dat mag u letterlijk nemen: vaak worden beelden naar het lichaam van de kunstenaar gegoten. Maar zijn lichaam wordt anoniem ingezet. Wat de kunstenaar interesseert, is niet het esthetische, maar het menselijke van de vorm: de mens als individu, als lid van het collectief en als object in relatie tot ruimte en natuur. In het openluchtmuseum vangt dit werk het licht van de veranderende seizoenen op en nodigt het de bezoeker continu uit om na te denken over zijn of haar plaats in de orde der dingen. Het geschonken werk krijgt een unieke plek in het oudste deel van de Middelheimmuseum.

Johan Creten – Zuil – 2011

hoogte: 520 cm (geheel)
breedte: 150 cm (geheel)
diepte: 130 cm (geheel)

Herstelplaats – renovatie?

https://www.middelheimmuseum.be/nl

We beloonden onszelf met een goede vlierbessen bionade en een afromix gember bionade waarvan ik best in deze laatste eerst even geroerd had vooraleer de eerste slok te nemen.

De dag zat er weer op en de terugreis moesten we helaas aanvangen.

EINDE

59 thoughts on “Middelheim – collectie / 4

  1. Er zijn echt wel heel mooie kunstwerken bij Joke. En jij hebt ze schitterend in beeld gebracht !

  2. Ik zeg heel vaak dat ik niet zo van de knust ben maar het schelt dan wel wat voor kunst.
    Ik moete eerlijk zeggen dat deze beelden wel heel mooi zijn en er is ook een prachtige variatie in de beelden.
    Ja, dit kan ik dus wel degelijk waarderen en heb er ook nog van genoten 😉

  3. 1800 beelden en 240 buiten WoW dan heb je wat te doen als je die allemaal wilt fotograferen Joke
    mooi verslag en serie van deze kunstwerken,

  4. Mooie serie en een prima logje weer als vervolg in deze serie. Maar om de een of andere reden spreken deze beelden me eigenlijk allemaal net wat minder aan dan een aantal van de voorgaande.

  5. Het eerste beeld en het bruggetje vind ik in het bijzonder mooi.
    Ik verdiepte mij net even in het beeldhouwen. Je hebt twee technieken, je haalt iets weg of je voegt iets toe. Dat eerste lijkt me heel lastig en precies werk. als je iets teveel weg houwt dan kun je dat er niet meer aanplakken.
    Fijne zondag.

  6. Fijn om de mooie weergaven uit Middelheim te zien. Ben al een tijdje van plan er weer eens naar toe te gaan. Jouw foto’s zijn een echte stimulans.

  7. Afrospijzen zijn bijna altijd pikant, net zoals deze aflevering als vervolg op de voorgaande nooit vervelende episodes.
    Keurig en zeer aangenaam begeleidend van teksten naar fotomateriaal… Zeer verrassend zijn het speelse in de opstelling, net zoals het meisje die door het bos loopt.
    Fijn weekend Joke 💚☘️🌷

  8. Mooi. Hou van die beelden. In Zuid-Afrika wordt relatief weinig aandacht besteed aan kunst in het openbaar zoals in tuinen. Kirstenbos (botanische tuin in Kaapstad) heeft een paar beelden in een groepje staan maar het zou beter geweest zijn die te verspreiden in de tuinen zoals Middelheim.

    Groetjes uit Zuid-Afrika,
    Herman

  9. Dankbare objecten vind je in een beeldentuin. Jij bewijst het hier overtuigend. Mooie composities en standpunten. Heel prettig om te bekijken.

  10. Een zeer mooie afsluiter van deze reeks. Het werk van Reinhoud D’Haese – Lynch – à contre-coeur trekt altijd mijn bijzondere aandacht. Op een of andere manier wekt het een zekere fantasie bij me op…. ergens doet het me denken aan bostrollen. Leuk dat je het ook in de kijker plaatste Joke.

  11. dat was een mooie uitgebreide rondleiding
    van de helft weet ik niet eens dat je er foto’s van nam 🙂 zo ongemerkt leg jij vast
    dat brugje deed pijn aan de voeten hé, haha, k zie ons nog sukkelen
    t was een mooie dag daar, voor herhaling vatbaar

  12. Vind het interessant, al die info erbij, maar ik vraag me elke keer wél af wat jij er nou zélf van vond? Welke sprak je het meeste aan bijvoorbeeld? Van deze reeks vind ikzelf die metalen kolom geweldig.. al kan ik die lichaamsdelen in die gaten niet goed zien. Maar dat weerspiegelen van de groene omgeving.. echt heel bijzonder! Maar de rest mag er ook weer heel goed zijn! 🙂
    En nu vraag ik me natuurlijk af waarom jij je drankje had moeten roeren..?? 😛

    1. Ik zelf vind het lopend meisje en die metalen kolom de mooiste van deze reeks. Zag ook de lichaamsdelen niet maar de weerspiegeling van de omgeving vond ik fantastisch.
      Afromix en gember. De Afromix was nogal pikant!

Welkom - Welcome

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: