Planckendael II: dierenpark – animal park

stokstaartje – meerkat or suricate

 

Het alfavrouwtje is meestal het enige dat paart. Het alfavrouwtje verhindert dat andere vrouwtjes zich voortplanten, maar is daarin toleranter nadat ze zelf net gejongd heeft. Het vrouwtje stoot het mannetje steeds weg. Het mannetje ziet zich verplicht het vrouwtje letterlijk in de nek te bijten. Daarna volgt de paring. Het vrouwtje wordt zo’n 40% zwaarder en weegt dan iets meer dan een kilo. Na elf weken komen 2 tot 5 blinde en kale jongen ter wereld, die worden gezoogd tot ze ongeveer 3 maanden oud zijn (soms door de babysitters, terwijl de moeder op jacht gaat). Drie weken na de geboorte zijn de jongen groot genoeg om hun eerste passen in de wijde wereld te zetten. Een stokstaartje is na twee maanden een miniatuurtje van de ouders. De maximale verwachte levensduur van een stokstaartje is 10 tot 15 jaar.

***

Meerkats become sexually mature at about two years of age and can have one to four pups in a litter, with three pups being the most common litter size. Meerkats are iteroparous and can reproduce any time of the year. The pups are allowed to leave the burrow at two to three weeks old.

 

Bron/Source: wikipedia

32 thoughts on “Planckendael II: dierenpark – animal park

  1. Sommige dierensoorten maken het zichzelf wel érg moeilijk om zich voort te planten hè hehe, maar ach, anders werden het er misschien ook wel érg veel natuurlijk.. zoals de mens hahahahaa!
    Alwéér een hele mooie aparte foto van dit beestje.
    Groetjesss!

  2. Goede zondagmorgen Joke. Joepie, alweer het mooie gefotografeerde stokstaartje op je blog!
    Voor jou:

    Ik ben een leuk stokstaart
    ik sta graag stijf rechtop
    mijn staart raakt dan de bodem
    mijn hoofd reikt naar te top.

    Zo sta ik dan parmantig
    mijn hoofd draait in het rond
    of er iets te zien is
    ergens op de grond.

    En weet je waar ik van geniet
    iets wat heerlijk is
    mijn neussie in het windje
    dat voelt zo heerlijk fris.
    © Henk van Zijp

    Fijne zondag meid!

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

