wandelen, walking in Leefdaal – Kerkring deel II (8 foto’s)

kapelaanhuis
De inplanting van de kerk te midden van het ommuurde kerkhof, zoals op een tiendenkaart van 1640 is afgebeeld, is tot op heden bewaard. Hetzelfde geldt voor de Kerkring, een smalle ringvormige straat met onder meer twee panden uit de 18de eeuw, namelijk het kapelaanhuis en een woning met fraai steekboogdeurtje.

steekboogdeurtje

huis op de Kerkring
Links van het huis van de Kapelaan volg ik de Kasteeldreef, die aan beide kanten is afgezoomd met bomen. Vooraan staan linden, vanaf de Voer zijn het rode beuken. Deze dreef verbindt de Sint-Lambertuskerk met het kasteel van Leefdaal (de Liedekerke).


Sommige linden zaten vol met vuurwantsen. Wat een schouwspel.

De vuurwants is een bontgekleurde soort die een overwegend helder rode kleur heeft met een karakteristiek patroon van zwarte lichaamsdelen en vlekken en hieraan is te herkennen. De wants komt in grote delen van Europa voor en is ook in België en Nederland te vinden. De wants is voornamelijk een planteneter die soms dode of levende insecten eet. De wants kan niet vliegen en is soms massaal aan te treffen bij lindebomen en andere planten die gegeten worden.

En toen kwam ik aan het brugje over de Voer, een klein riviertje dat loopt tussen Tervuren en Leuven.

 

 

(wordt vervolgd)

28 thoughts on “wandelen, walking in Leefdaal – Kerkring deel II (8 foto’s)

  1. Weer een mooie fotoreportage, Joke! Het heeft me wel een gevoel alsof we even teruggekeerd zijn in de tijd. Foto 3 het steegje met “huis op de kerkring” en foto 4 de kasteeldreef met lindenbomen spreken mij het meest aan. Maar de vuurwantsen zijn ook mooi om te aanschouwen. Het zijn er veel, met volwassen en nimf vuurwantsen.
    Fijne genietgroetjes, Heidi

  2. Prachtige serie Joke, mijn voorkeur foto in deze serie is die met het laantje met bomen
    schitterende diepte en sfeer, ook die foto’s met die vuurwantsen zijn geweldig

  3. Wat een mooie dreef ! Het moet heerlijk wandelen zijn, daar tussen die lindebomen. Een interessant fotoverslagje heb je gemaakt Joke, met een hele hoop van die vurige beestjes als extraatje. Ik kijk al uit naar het vervolg,

  4. Prachtige omgeving zeg.. een hele mooie wandeling maakte je!
    Vuurwantsen.. ik denk dat ik die voor het laatst zag toen ik op wandel was in de omgeving van Borgloon.. vorig jaar.. of was het alweer het jaar daarvoor? pff time flies! 🙂
    Groetjesss!

  5. Ik bekeek eerst de foto’s en dacht bij het zien van de wantsen daar zullen vast veel linden staan en toen begon ik te lezen en zag die indrukwekkende lindendreef. Erg mooi. Vroeger had ieder dorp een lindeboom op het plein .Hier zagen ze het groots en plantte er een hele laan aan.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

