Louvain – Dijle – Leuven *5 photos

Joris Helleputteplein

 

 

Op de voorgrond: kunstwerk ‘SPOOR’ van Stief Desmet met een link naar de landbouw, geen monumentale sculptuur maar meerdere bronzen tractorsporen. Het kunstwerk werd geschonken door de Boerenbond die een historische link heeft met de omgeving.

Eerlijk, het kunstwerk was me niet opgevallen… Ik was teveel in beslag genomen door het lichtspel op het plein.

 

 

Het plein werd vernoemd naar één van de oprichters van Boerenbond en de Belgische architect-politicus Joris Helleputte. Daarnaast wordt het plein begrensd Den Temst en Waaistraat, Sint-Barbarastraat en Parijsstraat in het noorden en door de Dijle en de Drinkwaterstraat in het zuiden. Het plein ligt in de bocht van de Dijle met aan de overzijde van de rivier de Onze-Lieve-Vrouw-ten-Predikherenkerk. Met de oostelijke Barbaratoren heeft het plein zijn eigen monument.

 

 

Het Joris Helleputteplein dateert van het najaar 2010. Voorheen was op die plaats de parking van de oude hoofdzetel van Boerenbond, meer recent in gebruik door AVEVE en KBC.

 

Bron: www

36 thoughts on “Louvain – Dijle – Leuven *5 photos

  1. Bij het spoor had ik eerder een trein in mijn gedachten, maar dat was een misleiding, het gaat om een tractorspoor 🙂 Het is altijd heerlijk vertoeven langs de waterkant 🙂 Mooie reeks foto’s, Joke!
    Lieve groetjes, Heidi

  2. De boerenbond, 1 van de grote invloedrijke Vlaamse verenigingen, alhoewel het opgericht werd als de Belgische Boerenbond.
    Mooi beeldverhaal!

  3. Prachtige foto’s van Leuven!
    doe ik eigenlijk nooit steden fotograferen lijkt me te ook wel eens leukom te doen, ik zal het ook eens
    proberen, complimenten voor je moderne blog! ik zag reclame op je blog! sta je dat toe, levert dat iets op??

    groetjes Nieske

  4. Ik kan de stad Leuven wel, Maar niet wat jij mij liet zien op de foto’s. Zo leerde ik weer een mooi plekje kennen en de informatie erbij heb ik ook weer wat bij geleerd. Dank je wel hiervoor. Maar ook bedankt voor je bezoek en reactie op mijn woorden. Ik wens je een heerlijk weekend. Ben zelf ook even in België op bezoek deze week.

  5. Dit is dan vast zo’n plek waar een gemiddelde toerist niet komt als ie Leuven bezoekt..! al maar goed dan dat jíj het hier laat zien. 🙂 Die tractorband-afdrukken lijken me inderdaad niet echt opvallend.
    Groetjesss!

  6. Goede morgen Joke en een fijn weekend gewenst.
    Industriële archeologie is mijn dada zoals je misschien wel weet, je hebt me dus met dit mooi log plezier gedaan!

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

