ontluikende gele lis – emerging yellow iris

 

 

De gele lis (Iris pseudacorus) is een plant uit de lissenfamilie (Iridaceae). Het is een 0,8–1 m hoge oeverplant van zoet, stilstaand of langzaam stromend water. De plant groeit in water dat tot zo’n 30 cm diep is.

De lange, smalle bladen hebben een iets opstaande middennerf en blijven het gehele jaar groen.

De bloemen zijn van mei tot juni te zien en zijn 5–12 cm in doorsnee. De bloem heeft een groot groen schutblad, drie grote afhangende bloemdekslippen, en drie kleinere kroonbladen. Na de bloei zitten de zaden als een rolletje munten opgestapeld in driekantige zaaddozen. Deze bevatten luchtholten waardoor ze blijven drijven.

Bron: wikipedia

23 thoughts on “ontluikende gele lis – emerging yellow iris

  1. Wat prachtig! Die wil ik hier in mijn vakantiebestemming ook wel eens ontdekken.
    OT: en ja, uiteraard, heb ik al lang beslist waar ik naar toe zou trekken. Alhoewel lang… Zowat een maand geleden.

  2. Leuke foto’s Joke ik kom weer wat op dreef en blijft je volgen als alles mee zit – lieve Gr van Cees

  3. Goede zondagmorgen Joke en hopelijk is die het vervolg van een even goed weekend voor jou! Ga maar lekker op jacht naar mooie foto’s, iets waar jij het patent schijnt op te hebben…

  4. Goede avond Joke en een fijn weekend gewenst, ook al is het al volop aan de gang maar ik ben een beetje te laat aan mijn blogronde begonnen.
    Wat een knappe foto alweer van deze ontluikende lis, heel merkwaardig ook om zien!

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

