eurasian jay – (Vlaamse) gaai * 2 pic

 

Hèhè het is mij eindelijk gelukt om nog eens een vogel in de vrije natuur te fotograferen en dan nog de (Vlaamse) gaai! Ofwel zijn er dit jaar meer vogels ofwel zie ik ze beter vliegen na mijn cataract operatie :-). In elk geval kan die vogel mij qua schoonheid nog altijd bekoren.

 

De gaai is 32 tot 35 cm lang. De vogel is overwegend grijsbruin met een roze tint. De keel, onderbuik, anaalstreek, de stuit en een gedeelte van de handpennen zijn wit. Kenmerkend zijn een brede zwarte snorstreep en een blauw vleugelveld dat bestaat uit lichtblauwe veertjes met daarin een fijne, zwarte bandering. De vogel kan bij opwinding de kruinveren opzetten, deze zijn afwisselend licht van kleur met zwart.

 

 

The Eurasian jay (Garrulus glandarius) is a species of bird occurring over a vast region from Western Europe and north-west Africa to the Indian Subcontinent and further to the eastern seaboard of Asia and down into south-east Asia. Across its vast range, several very distinct racial forms have evolved to look very different from each other, especially when forms at the extremes of its range are compared.

The bird is called jay, without any epithets, by English speakers in Great Britain and Ireland. It is the original ‘jay’ after which all others are named.

42 thoughts on “eurasian jay – (Vlaamse) gaai * 2 pic

  1. Prachtige foto van deze mooie vogel Joke Zelf ben ik er niet zo voor het is een ROOFVOGEL als hij bij ons in de hof komt begin ‘k te krijsen en dat is niet mis hoor Grts

  2. Knap gedaan, Joke! Het is niet gemakkelijk om een vogel te spotten in de vrije natuur en als je dan nog deze kan vastleggen, vind ik dat SUPER!
    Fijne avondgroetjes, Heidi

  3. Het is inderdaad veel leuker om de vogels in hun natuurlijke omgeving te kunnen fotograferen. Bij ons zit hij vaak in de tuin, maar in het bos vind ik het veel leuker. Deze heb je mooi gekiekt.

  4. Die staat er prachtig op, de vlaamse gaai komt bijna dagelijks hier in de tuin alleen laat hij zich erg lastig fotograferen.

  5. Een schoonheid onder de vogels, ook wel eens gezien in onze tuin
    maar in het vrije maak je meer kans.
    Fijn joke dat je weer meer zien kan.
    groetjes Christiene.

  6. Goede morgen Joke. De Vlaamse gaai is een bijzonder mooie vogel die we ook in e tuin hebben. En jij wist hem goed te verschalken in deze al even mooie foto!

  7. Hij staat er hartstikke goed op. Ik heb weleens begrepen dat dat ‘Vlaamse’ een verkeerd vertaalde term is.. je zou dus inderdaad gewoon gaai kunnen schrijven, maar eerlijk gezegd is en blijft het voor mij nog steeds een Vlaamse gaai hoor hehe. Er zitten er hier in de buurt best veel en ze strijken dus geregeld op de schutting rond m’n tuin neer.
    Groetjesss!

  8. prachtig gevangen Joke, ja ik zie er ook heel veel, het zijn wél enorme rovers hé, trekken vogelnestjes uit de boom en eten de inhoud op, zonder pardon, veel gaaien is een ramp voor kleine vogeltjes

  9. Super Joke ! Ik heb nog nooit een Vlaamse Gaai in levende lijve gezien, laat staan dat ik er eentje kon fotograferen.
    Het is een heel mooie vogel, dat je in je lens gevangen hebt.

  10. ooh wauw heel mooi! je foto en het beestje, nuja beestje, ze zijn best groot hé 🙂
    in de brielmeersen zag ik er ook twee maar nog nooit kunnen op de foto zetten, ze zitten te veel tussen de takken en bladeren

  11. Wat zijn ze mooi he. Indrukwekkende tekening. Hier zit hij vaak in de tuin of in de bomen aan de overkant. Ik blijf er altijd voor stilstaan. Je hebt deze prachtig weten vast te leggen! ❤

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

