mijn klomp breekt – Medinilla magnificat (5 photos)

 

 

Wie heeft er mijn klomp meegenomen?

Zo kan ik alvast niet in de broeikas…

 

 

Medinilla magnifica is een plant uit de familie Melastomataceae. Het is een vrij brede, tot 3 m hoge struik met vierkantige tot gevleugelde twijgen, die op de knopen borstelig behaard zijn. De bladeren zijn tegenoverstaand, stevig, leerachtig, zittend met een hartvormige basis, 20-30 cm lang en eirond met een korte punt. Het blad heeft boogvormige nerven, die aan de onderkant sterk uitspringen.

De bloemen groeien in tot 50 cm lange pluimen met daarboven tot 20 cm lange, eironde, roze schutbladen, die eerst de pluimen geheel omhullen en later afstaan. De individuele bloemen zijn tot 2,5 cm groot en roze, rood of violet van kleur. Ze bestaan uit een bekervormige kelk, vijf kroonbladeren en tien meeldraden die twee gele verdikkingen en één bleeklila helmknop dragen. De vruchten zijn violette, circa 1 cm grote, vlezige bessen waaraan aan het einde ringvormige resten van de kelk blijven behouden.

Medinilla magnifica is endemisch op de Filipijnen. In zijn natuurlijke verspreidingsgebied is de plant een epifyt die in vorktakken van grote bomen groeit en vaak zo hoog dat hij vanaf de grond nauwelijks is te zien. Medinilla myriantha wordt soms verward met Medinilla magnifica, maar bij de eerste ontbreken de opvallende schutbladen.

Medinilla magnifica wordt in de tropen vaak als kuipplant gekweekt. In België en Nederland wordt de soort als kamerplant aangeboden. Meestal krijgt de soort als kamerplant echter te weinig licht en de relatieve luchtvochtigheid is in kamers vaak te laag. Het is beter om de plant in een broeikas te kweken. In België is de plant te zien in de Koninklijke Serres van Laken, de Nationale Plantentuin van België en in de Plantentuin van Leuven. In Nederland is de plant te zien in de vogelkas van Diergaarde Blijdorp.

Bron: Wikipedia

 

Weg gaan nog even verder aan het tempo van de schildpadden. Hopelijk zijn we morgen een stap verder gekomen…

 

28 thoughts on “mijn klomp breekt – Medinilla magnificat (5 photos)

  1. Nou, breek nu mijn klomp zeg… 😀 Tropische planten zijn bijna altijd bijzondere planten. Deze is ook heel mooi en zelfs de waterschildpadjes genieten ervan… 🙂 Prachtige foto’s!
    Fijne avondgroetjes, Heidi

  2. Wat dat niet té moeilijk , zo op 1 klomp de serre bezoeken ? 🙂
    De klompenfoto vind ik prachtig, je hebt er een mooi klassiek stilleven van gemaakt !

  3. Mooi Joke een gebroken klomp ………….euh die werd vroeger aan elkaar gemaakt met een “ijzeren draad ” Zo kon men weer verder ! Grts

  4. Een mooi stil leven,en de plant staat op mijn lijstje, voor binnen…….. of buiten………..
    het is een prachtige plant,mooie foto,s fijne tekst.
    Groetjes Christiene.

  5. Nou, nu weet je het.. de ontbrekende klomp hangt bij Rob Alberts! 🙂
    Ik las laatst bij Magda toevallig ook al over die plant waarvan ik de naam niet kende, maar de plant wél.. ik vind het een bjoetie! 🙂
    Groetjesss!

  6. mooie foto’s
    dat was een heel bijzondere plant, prachtig
    vandaag was ik zoals de schildpad of de slak
    die heb ik niet eens gezien, de schildpadden, k zal nog beter moeten kijken 🙂

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

