In den Rozenkrans

 

In Kessel-Lo, deelgemeente van Leuven vind je binnen de muren van de Abdij van Vlierbeek, links van de abdijingang, in een idyllische sfeer van pure stilte, een estaminet uit de goede oude tijd met de piëteitsvolle naam In den Rozenkrans.
In de jaren ’60 werd tijdens de opnamen van de televisiereeks ‘Wij Heeren van Zichem’ boven de deur in zwarte verf ESTAMINET In den Rozenkrans  geschreven en die naam is sindsdien onveranderd gebleven.
Vroeger noemden de inwoners van Vlierbeek het café gewoon ‘In d’ Abdij’ of ‘Bij Janneke en Bertha’, twee kleurrijke figuren die de zaak destijds uitbaatten op een onovertroffen manier tot het overlijden van Janneke in 1987.

33 thoughts on “In den Rozenkrans

  1. Wauww.. er zijn in België toch echt wel enorm veel mooie plekjes zeg! En jawel.. dit kan doorgaan als surrogaat voor het Brugse begijntjeshof hehe. Wij, Heeren van Zichem.. denk dat wij dat ook nog gevolgd hebben.. hoewel ik me er niet veel van kan herinneren.
    Groetjesss!

    1. Ja.. eind jaren 60, begin jaren 70, heb het opgezocht.. toen was ik rond de 10 jaar.. logisch dat ik Dagboek van een herdershond me beter herinner van de Vlaamse tv.. dat was eind jaren 70! 🙂

  2. Een vleugje nostalgie en een prachtige foto 🙂 Trouwens een hele mooie blog met alleen maar hele mooie foto’s waar ik kan van genieten…!
    Groetjes, Heidi

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

