sulphur tuft – zwavelkop (2 photos)

paddestoel-3514

 

De kleur van de gewone zwavelkop is zwavelgeel met oranjebruin centrum en vaak met bleekgele tot donkerbruine vlies stukjes (velumresten) aan de rand. De plaatjes die aan de onderkant van de hoed zitten zijn geelgroenig en bij het ouder worden donkerbruin. De tot 10 cm lange en nauwelijks 1 cm brede steel van de paddenstoel is zwavelgeel met een zwakke ringzone en aan de voet oranjebruin. De hoed heeft een doorsnede van 2-6 cm. De sporen zijn purperbruin van kleur.

zwavelkop-3712

The hemispherical cap can reach 6 cm (2⅓ in) diameter. It is smooth and sulphur yellow with an orange-brown centre and whitish margin. The crowded gills are initially yellow but darken to a distinctive green colour as the blackish spores develop on the yellow flesh. It has a purple brown spore print. The stipe is up to 10 cm (4 in) tall and 1 cm (⅓ in) wide, light yellow, orange-brown below, often with an indistinct ring zone coloured dark by the spores. The taste is very bitter, though not bitter when cooked, but still poisonous.

 

Bron/source: wikipedia

24 thoughts on “sulphur tuft – zwavelkop (2 photos)

  1. ah, zo heet dat. Vind ik ook heel mooie paddo’s, heb er ook al foto’s van gemaakt.
    OT: bedankt voor je commentaar op mijn Soho foto’s. Eigenlijk zou je er een dag lang rustig moeten kunnen blijven ronddwalen. Ik zou er heel veel mooie street foto’s kunnen maken. Mijn plaatselijke buddy Nathan Blaney heeft prachtige foto’s in Soho gemaakt.

  2. Goede morgen Joke. Hoe jij al die zwammen uit elkaar kan houden is me een raadsel, bovendien weet jij al die minuscule schepselen der natuur ook nog knap te fotograferen!

  3. Wat vreemd.. ik krijg maar één foto te zien.. wél een prachtige! Zag afgelopen zondag heel veel van deze gele paddenstoeltjes in het bos.. maar er zijn veel verschillende die op elkaar lijken volgens mij, dus of dat ook echt zwavelkopjes waren, ik zou het echt niet weten!🙂
    Groetjess!

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

