Donnet 1927

 

Na de Eerste Wereldoorlog hervatte Samuel Graf de productie van het type CE met vooroorlogse voorraden. Een jaar daarna, in 1919, verkocht hij zijn eigen bedrijf aan Jérôme Donnet, een Zwitserse industrieel die samen met François Denhaut de eigenaar van het voormalige bedrijf Donnet-Denahut was geweest. Dit bedrijf had tijdens de oorlog fortuin had gemaakt met de bouw van watervliegtuigen. Donnet bracht een verbeterde en meer luxueuze versie van het type CE in productie met beperkte oplage: het type CES. In 1920 kwam er met het type P 15 een nieuw model uit dat eveneens bestemd was voor vermogende klanten.

In 1921 kwam de CI 5 op de markt die in 1922 werd opgevolgd door de Zedel CI 6. Dat was de eerste Zedel die in grote oplage werd gebouwd.

In 1923 werd het Zedel opgekocht door Alcyon, waarmee men al vanaf het begin had samengewerkt. In 1924 werd de merknaam veranderd in Donnet-Zedel. Ook werd de productiecapaciteit toen uitgebreid. De CI 6 werd nu verkocht als Donnet-Zedel CI 6. In 1926 verscheen de Donnet-Zedel K. Ook verscheen de Donnet-Zedel G 7.

Het bedrijf kocht een opslagplaats in Nanterre en bouwde daar in 1925 een nieuwe grote fabriek met de bedoeling om met een lopende band te gaan produceren. Die fabriek was in 1928 af waarna de productie langzaam van Pontarlier naar Nanterre verhuisde. In 1929 werd de oude fabriek in Pontarlier gesloten. Ondertussen was de merknaam in 1926 alweer veranderd in de naam van de nieuwe eigenaar: Donnet.

 

Bron: wikipedia – Donnet-Zedel

 

In 1919, the company Zédel was taken over by Jérôme Donnet, an automobile pioneer who had prospered during the war as a producer of flying boats. The company became known as Donnet-Zédel, although in October 1919 they were still exhibiting at the Paris Motor Show under the “Zedel” name.[1] For 1920 the manufacturer was offering a 4-cylinder 2742cc engined car with a 2,950 mm (116 in) wheelbase, priced in bare chassis form at 14,000 francs.[1] Also offered were a torpedo bodied car with 4/6 seats from 21,000 francs and a saloon/sedan style closed bodied “conduite intérieure” version at 26,000 francs.

40 thoughts on “Donnet 1927

  1. Ik zie dat je deze foto’s in Medemblik heb gemaakt Joke🙂
    Altijd leuk om deze prachtige oude items te zien.
    Leuk dat je er zoveel informatie en weetjes bij hebt gezet😉

  2. Wat heb je er een mooie collage van gemaakt! Van een mooi oud wagentje, lijkt me wel een keer leuk om daar eens in rond te toeren!
    Een fijne avond,
    groetjes Mickey

  3. heel mooie detailfoto’s!!
    wat een leuke auto, die oldtimers vind ik fantastisch
    k moest echt in die tijd geleefd hebben

  4. Goede morgen Joke. Een knappe serie foto’s én een interessante tekst er bij, dit is weer zo’n logje om U tegen te zeggen. Bedankt dat je me hier weer een beetje wijzer vandaan liet gaan!

  5. Wauw.. prachtige toch wel heel professionele collage zeg van die Donnet! 27 augustus is er hier in mijn eigen wijkje een oldtimer-show ivm het 100-jarig bestaan van dit ‘tuindorp’.. ik zal jouw mooie foto’s tot voorbeeld nemen als ik daar foto’s van ga maken denk ik. Mooi zo die details van dichtbij.
    Groetjess!

  6. Ik kan daar intens van genieten, van die oldtimers. Ooit had ik het geluk een stukje te mogen rijden in een Model A-Ford. Geen replica maar een echte! De eigenaar zat in de passagiersstoel te bibberen van angst maar gelukkig ging alles goed. Helaas is de scene later uit de film geknipt.

  7. Heel mooi Joke, jouw wagentjes zien er nog wat ouder uit, altijd de moeite om ze te spotten,grt,Freddy

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s