slaapbol – opium poppy (3 pic)

slaapbol - opium poppy - klaproos-5557

De plant heeft een karakteristieke zaadbol, die ook wel de maanbol wordt genoemd. Uit het gedroogde melksap van deze maanbol kan opium gewonnen worden. Uit opium kunnen vervolgens: morfine, heroïne, codeïne, papaverine, laudanine en noscapine gewonnen worden. De gedroogde zaden uit de bol zijn het bekende maanzaad.

slaapbol - opium poppy-5550

Papaver somniferum, the opium poppy, is a species of flowering plant in the family Papaveraceae. It is the species of plant from which opium and poppy seeds are derived and is a valuable ornamental plant, grown in gardens. Its native range is probably the eastern Mediterranean, but is now obscured by ancient introductions and cultivation.


slaapbol-5562

47 thoughts on “slaapbol – opium poppy (3 pic)

  1. oooh de maanzaadjes van onze pistoletjes komen dus daaruit, dat wist ik niet, interessant!
    mooie foto’s, zo zacht

  2. Nog nooit blauwe papavers gezien, gelukkig heb ik jou en je mooie foto’s en de nodige uitleg er bij, bedankt dus voor het dichten van dit gat in mijn cultuur!

  3. Prachtig Joke! Ik sta steeds in verwondering als ik klaprozen zie, en liefst een veldje vol. Lila papavers kwam ik nog niet tegen. Heel mooi kleurtje! ken niet goed het onderscheid tussen klaproos en papaver somniferum. Wel dezelfde familie.
    (ik passeer ook nogal voorbij wat blogs mét commentaar, maar kruipt wel veel tijd in hé. Is beetje verslavend, soms denk ik “‘k zou beter wat anders doen, lezen bv wat ook een van mijn hobby’s is. En dan is er nog facebook, waar ik vrij actief ben met foto’s te bekijken en te plaatsen. Plaats jij foto’s op facebook, of ben je er niet op?)
    Groetjes, Hilde

    1. Jawel ben ook op FB, ik link mijn wordpress door en af en toe plaats ik nog wat aparte foto’s. Ja er kruipt heel veel tijd in en vorig jaar heb ik dan ook een time-out ingeschakeld van een viertal maanden, zag het even niet meer zitten🙂. Je moet nog fotograferen ook hé en ja lezen zou ik ook wel willen maar de tijd… ben nu wel met pensioen maar de kleinkinderen zijn er en helaas ook de ongemakken van het ouder worden (haat ik maar je moet ermee leren leven). Heb op FB je aangeklikt.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

