Iris – lis (12 pictures) all kinds of colors

(click on a picture to enlarge – klik op een foto om te vergroten)

 

Lis (Iris) is een geslacht uit de lissenfamilie (Iridaceae). Zowel het geslacht als de soorten worden in de volksmond iris genoemd. Het geslacht kent naast soorten ook vele cultivars. Lissen worden al lang door de mens gebruikt. In de Egyptische piramiden zijn afbeeldingen van lissen te vinden, die stammen uit 1500 v.Chr.

 

Iris is a genus of 260–300 species of flowering plants with showy flowers. It takes its name from the Greek word for a rainbow, which is also the name for the Greek goddess of the rainbow, Iris. Some authors state that the name refers to the wide variety of flower colors found among the many species. As well as being the scientific name, iris is also very widely used as a common name for all Iris species, as well as some belonging to other closely related genera. A common name for some species is ‘flags’, while the plants of the subgenus Scorpiris are widely known as ‘junos’, particularly in horticulture. It is a popular garden flower.

32 thoughts on “Iris – lis (12 pictures) all kinds of colors

  1. Ik heb dit jaar het geluk gehad een mooie gele en een blauwe goed te kunnen fotograferen
    maar ik zie nu dat er nog veel meer kleuren zijn, prachtig serie Joke

  2. Het zijn prachtbloemen in allerlei kleuren soms 2 kleurig maar wat me het meest verbaast is hoe ze in zo’n kleine knop opgerold zitten en zich dan ontplooien tot zulke grote iets wat mysterieuze bloemen

  3. Echt heel leuk dat je zoveel kleuren irissen laat zien.
    Er zijn inderdaad ook heel veel kleuren van deze toch wel aparte bloem.

  4. Bijzondere kleuren van de Iris ben je tegen gekomen! Ze zijn stuk voor stuk prachtig. Mooie dat je de ontluikende ook erbij hebt gefliepst!

  5. Zeer kleine Speeldoos

    Amarillis
    hier is
    in een zeepbel
    Iris

    hang de bel
    aan een ring
    en de ring
    aan je neus
    Amarillis

    Schud je ‘t hoofd
    speelt het licht
    in de bel
    met Iris
    Schud je fel
    breekt de bel
    Amarillis

    Waar is
    Iris
    Iris is hier geweest
    Amarillis
    aan een ring
    en de ring
    aan jouw neus

    Wijsneus
    Amarillis
    © Paul van Ostaijen

    Superknappe foto’s van deze schitterende bloem Joke!

  6. In Zuid-Frankrijk valt het me altijd op dat een hoop mensen daar hele verzamelingen van lissensoorten aanleggen.. dan zie je de prachtigste kleuren in één tuin bij elkaar.. zo’n beetje als jouw schitterende collage hier!🙂
    Groetjesss!

  7. Ik heb het vaker geschreven (en ook hardop gezegd): wat maak je prachtige lichte zonnige foto’s. Ik ben een groot liefhebber van je land, ik kom er er regelmatig. Niet zelden tref ik dan Brelliaans sombere luchten aan, groot en grijs boven Vlaanderen:

    Wanneer de regen daalt op straten, pleinen, perken
    Op dak en torenspits van hemelhoge kerken
    Die in dit vlakke land de enige bergen zijn
    Wanneer onder de wolken mensen dwergen zijn
    Wanneer de dagen gaan in domme regelmaat
    En bolle oostenwind het land nog vlakker slaat
    Dan wacht mijn land, mijn vlakke land

    Maar jij moet een tovenares zijn! Waar jij komt verdwijnen de wolken, lost de nevel zich op, ontwaakt het land, ontwacht je land. En daar is de zon. En een Iris. En even later – een foto.

    (Neem me niet kwalijk. Ik liet me even gaan geloof ik🙂 )

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

