poppies – klaprozen (5 images)

 

(click on a picture to enlarge – klik op een foto om te vergroten)

synoniemen voor klaproos: kollebloem, veldbloem, papaver, slaapbol en korenroos.

 

De kollebloemen van Vlaanderen
Vlaanderens hart bloedt in zijn kollebloemen open,
tussen de kruisjes door, die, rij naast rij geplant,
het simpel teeken zijn, waaronder wij steeds hoopen,
dat onze milde dood de vree werd voor dit land.
Bij rooden dageraad volgden wij in het blauwe
den zoeten leeuwerik, wiens jubel werd gestoord
door schroot en vloek en klacht. Tot men ons kwam houwen
en op dit Vlaamsche veld ons streven werd gesmoord.
Gij, die nu na ons leeft, wij reiken u de toortsen,
verheft ze naar het licht, elk roepe een nieuwen held:
verbreekt gij onze trouw, dan wordt in wreedste koortsen
ons ‘t heilig verbod te slapen in dit veld:
in elke kollebloem zouden wij blijvend bloeden!

vertaling door: Rachel Schaballie in 1915

49 thoughts on “poppies – klaprozen (5 images)

  1. Leuk gedaan Joke.. je kan er haai van worden .. er zit een bepaalde stof in ..ik heb ze niet.. heel fijn weekend toegewenst lieve gr van Marry en Cees

  2. Hoie blogger, kwam via via op jou blog terecht. En ik hou ook van deze wilde bloem, alleen ook erg jammer dat deze zo kort blijft staan net als de andere wilde bloemen in veld of grasland.Want dan komt de onrustzaaier van de gemeente er weer aan om ze weg te maaien. Maar ik genoot van je blog en kom nog eens om het hoekje kijken hoor. Hartelijke groeten
    Tine

  3. Zelf vind ik klaprozen zo’n prachtige bloemen, als kind kreeg ik een onvergetelijk verdriet omdat je die wel kon plukken maar houden deze ze dat niet. Dan is het heerlijk te zien hoe jij ze voor altijd vereeuwigd hebt in je mooie foto’s!

  4. prachtig zijn ze joke,
    ze staan weer overal te pronken, je hebt ze bijzonder gevangen want dat rood is niet eenvoudig te vangen🙂

    xxx

  5. Ze zijn prachtig, Joke, en dan bedoel ik zowel de papavers als jouw foto’s ervan.
    Wij hadden ook zulke mooie grote oranje papavers in de tuin, maar die zijn in twee jaar tijd helaas volledig verdwenen.

    1. Dit zijn grote papavers in de kruidtuin maar ben er vandaag gaan zoeken in het veld. Toch altijd moeilijk te fotograferen.

    2. Oei is er een reden voor hun verdwijning? Die hebben eigenlijk slechte grond nodig denk ik, vroeger bloeiden die overal langs spoorwegen…

  6. Het is in Engeland ‘Bank Holliday’.. en er zijn de hele dag programma’s over de oorlog op de BBC.. de klaprozen komen veelvuldig langs! Maar jij hebt ze wel héél mooi in beeld gebracht!
    Ik heb in de tuin alleen oranje en gele klaproosjes.. net een ander plantje, maar ook heel mooi en fleurig.. en zónder die verdrietige bij-betekenis van de rode klaproosjes!🙂
    Groetjesss!

    1. Die van mij heten schijnpapavers.. déze van jou wordt eerder slaapbol genoemd dan klaproos eigenlijk.. dat zijn die knalrode die je in het wild meer ziet hè. Ja ja.. de ene papaver is de andere niet!
      Ik ben trouwens ooit bij een restaurant in Ieper wezen eten dat ‘de Kolleblomme’ heette of zoiets.. en ik maar denken dat dat over bloemkool ging..!🙂

    2. Hahaha nu kom ik niet meer bij voor vandaag..,,

      Verstuurd vanaf mijn iPhone

      > Op 1 jun. 2016 om 13:04 heeft Photography a way to live het volgende geschreven: > > >

  7. De klaproos, zo’n mooie eenvoudige bloem. En zo’n bijzondere betekenis.
    Het leukste aan die bloem vind ik dat je ze niet kan plukken want in een vaas overleeft ze het niet. Dus ik laat ze staan waar ze op haar mooist is: in de wegbermen en de grasvlaktes.

  8. Prachtig Joke maar bij mij in de tuin staan er nog geen open maar hoop dat ik binnenkort toch kan genieten van klaprozen in volle natuur.Morgen zal ik al wat meer weten.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

