wisteria – blauweregen (8 images)

van Yosa Buson

In Maneschijn schijnt
blauweregens kleur en geur
heel ver weg te zijn.

(click on a picture to enlarge – klik op een foto om te vergroten)

 

Wisteria (also spelled Wistaria or Wysteria) is a genus of flowering plants in the pea family, Fabaceae, that includes ten species of woody climbing bines native to the Eastern United States and to China, Korea, and Japan. Some species are popular ornamental plants. An aquatic flowering plant with the common name wisteria or ‘water wisteria’ is in fact Hygrophila difformis, in the family Acanthaceae.

 

Blauweregen (Wisteria) is een geslacht van een tiental houtige slingerplanten die van oorsprong voorkomen in de Verenigde Staten, China, Korea en Japan. Ze kunnen zowel linkswindend (bijvoorbeeld de Chinese blauweregen) of rechtswindend zijn (bijvoorbeeld de Japanse blauweregen). Deze planten kunnen tot 20 meter hoog klimmen en tot 10 meter breed worden en worden vrij vaak als sierplant aangeplant.

 

Bron: wikipedia

33 thoughts on “wisteria – blauweregen (8 images)

  1. Hey is een prachtige plant die lekker ruikt.Ik had er een staan die heel de gevel bedekte en 4 m hoog was.Hij was met stalen kabels langs mijn gevel geleid.Verleden jaar heeft, een bestelwagen die op het fiets en voetpad reed met zijn rek van de bestelwagen heel de plant van de gevel getrokken.Ik liep naar buiten en zeg de auto zich uit de voeten makend mijn blauw regen meesleurend over het voetpad en nadien op de rijbaan.Heb hem toe moeten afzagen in de hoop dat hij zich zou herpakken. De tuinman heeft nieuw kabels gehangen en de plant heeft zich herpakt maar de zee aan bloemen is verdwenen en het zal vast een paar jaar duren eer heel mijn gevel weer begroeit is.

  2. Bij het terrasje op de hoek van de kruising in Buis groeit een hele grote helemaal over dat terras heen.. stond ook op m’n foto’s denk ik. Ik vind het een geweldig mooie plant.. heb er zelf ooit eentje naast de voordeur gehad en die was op een ochtend gewoon verdwenen.. een halve meter boven de grond afgezaagd en uitgegraven.. niet te geloven hè.
    Dit zijn héél mooie foto’s!
    Groetjesss!

  3. Blauwe regen prachtige plant en de foto’s die zijn klasse.
    Ik heb weer wat geleerd links of rechts-windend had dit nog niet gehoord, zo heb ik op m’n oude dag nog wat geleerd van je blog😉

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

