wilde eend – wild duck or mallard

eenden-4602

Gisteren was het een mooi koud zonnetje en dan kan je toch niet de hele dag thuis zitten kniezen. Dus even een tripje naar het Provinciaal domein te Kessel-Lo. Samen met mijn vrienden, mijn nikon en mijn wandelstok, trok ik het domein binnen. Een wandelingetje van ongeveer één kilometer. De volgende dagen volgen nog wat foto’s. Ik was blij terug bij de auto te zijn, mijn rug hield het niet meer niettegenstaande de paracetamol. Maar goed de lente staat voor de deur dus het zal wel weer wat beteren :-)!

——–

The mallard or wild duck (Anas platyrhynchos) is a dabbling duck which breeds throughout the temperate and subtropical Americas, Europe, Asia, and North Africa, and has been introduced to New Zealand, Australia, Peru, Brazil, Uruguay, Argentina, Chile, the Falkland Islands and South Africa. This duck belongs to the subfamilyAnatinae of the waterfowl family Anatidae.

The male birds (drakes) have a glossy green head and are grey on wings and belly, while the females (hens or ducks) have mainly brown-speckled plumage. Both sexes have an area of white-bordered black speculum feathers which commonly also include iridescent blue feathers especially among males. Mallards live in wetlands, eat water plants and small animals, and are social animals preferring to congregate in groups or flocks of varying sizes. This species is the ancestor of most breeds of domestic ducks.

—————

De lengte bedraagt 51 tot 62 cm en de spanwijdte 91 tot 98 cm. Een volwassen eend weegt tussen de 700 en 1500 gram. Gemiddeld wordt een wilde eend vijftien jaar oud. De oudst bekende wilde eend werd negenentwintig jaar. De wilde eend is de stamouder van de gedomesticeerde tamme eend.

Het mannetje (de woerd) is kleurrijk met een glanzend groene kop, een witte halsband, een kastanjebruine borst en gekrulde zwarte veren aan de staart. Het donkerbruine vrouwtje en de eendenkuikens (pullen) hebben een schutkleur. De woerd en het vrouwtje hebben één ding gemeen: de blauw-paarse vleugelspiegel. Sommige dieren zijn (gedeeltelijk) wit; door rasveredeling is de schutkleur vervangen door een geselecteerde kleur. De witte delen bij de volwassen dieren waren geel toen ze nog eendenkuiken waren.

24 thoughts on “wilde eend – wild duck or mallard

  1. ook al rug problemen Joke, ik ben gisteren met een pijnlijke rug naar het strand geweest voor een strao in schouwen-duivelend, vandaag maar even rustig aan en ik was ook heeeeel blij weer te kunnen gaan zitten in de auto. prachtig foto van dit koppeltje eenden, met nog een ander exemplaar op de achtergrond

  2. Over pijnlijke ruggen en paracetamol weet ik alles, Joke en ik leef met je mee. Maar over de wilde eend wist ik nog niet zoveel. Maar daar is dankzij jou verandering in gekomen.
    Groetjes !

  3. Het is altijd goed om op een zonnige winterdag even wat frisse licht op te snuiven. Jammer dat je daarbij zoveel last hebt van je rug. Heb je al eens Ibuprofen geprobeerd? Ik begrijp net als MizzD niet dat er bij dergelijke klachten nig zo vaak paracetamol wordt geadviseerd. Het is mij onlangs ook overkomen, dat de ms-verpleegkundige met dat adviseerde. Daar heb ik haar vanmorgen op aangesproken, nadat de huisarts me een beter middel had voorgeschreven. In elk geval sterkte verder!
    Hoe dan ook, je foto van de eenden is weer erg mooi.

  4. eendjes zijn altijd leuk
    jammer dat het zo slecht gaat met de rug, maar goed dat je toch even buiten kwam want dat is beter voor de geest dan binnen zitten kniezen

  5. De woerden zijn straks in staat om het vrouwtje te verzuipen bij de paring. Meid wat gaat dat er heftig aan toe!
    Een mooie compo van deze 3 eenheid!
    Ik vind herkenning in je verhaal over de rugpijn na relatief een klein stukje lopen. Gelukkig gaat het bij mij de ene dag beter dan de andere! En ja, het is wachten op warmer weer! Sterkte Joke!

  6. Ik ben gek op het lekkere vlees dat deze beesten ons trakteren.
    Vind ze ook wel mooie vogels.
    Onze hond werd gefokt om dergelijk pluimvee uit het water te apporteren nadat ze geschoten werden door de jager.

  7. Heerlijk dat je er toch even uit kon ik wat het was maar 1 km schrijf je maar zie het zo het is weer gelukt.
    En als bonus een leuke en mooie foto ben benieuwd naar het vervolg.

  8. Prachtfoto’s Joke maar dat is je visite kaartje.Erg moedig dat je blijft bewegen want rugperikelen verpesten echt iemand zijn leven.Hopelijk gaat het altijd beter en beter. en blijf je de moed er in houden

  9. Ook al paracetamol voor je rug? ik snap dat niet.. dat is toch niet echt de beste pijnstiller voor dat soort pijn volgens mij hoor! Maar al fijn dat je toch al een kléín stukje kon wandelen.. van thuis zitten kan je inderdaad erg kriegel worden, zéker als het zonnetje zo mooi schijnt!
    Beterschap weer hè!
    Groetjesss!

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

