ekster – common magpie

ekster

 

The Eurasian magpie or common magpie (Pica pica) is a resident breeding bird throughout Europe, much of Asia and northwest Africa. It is one of several birds in the crow family designated magpies, and belongs to the Holarctic radiation of “monochrome” magpies. In Europe, “magpie” is used by English speakers as a synonym for the European magpie: the only other magpie in Europe is the Iberian magpie, which is limited to the Iberian peninsula.

The Eurasian magpie is one of the most intelligent birds, and it is believed to be one of the most intelligent of all animals. The expansion of its nidopallium is approximately the same in its relative size as the brain of chimpanzees, orangutans and humans.

———

Met zijn opvallende zwart-witte verenkleed is de ekster een van de gemakkelijkst te herkennen vogels. De vogel bouwt zijn grote nest meestal in een boom, maar er zijn ook nesten gevonden in struikgewas, op steigers, elektriciteitsmasten en zelfs op vensterbanken. Zijn kostje scharrelt hij op de grond bij elkaar en bestaat voornamelijk uit insecten en aas. ‘s Winters eet hij ook wel zaad (van de voertafel) en andere plantaardige bestanddelen. In het voorjaar, als hij jongen heeft, wil hij ook wel eieren en jongen van andere vogels aan zijn eigen jongen voeren, maar uit wetenschappelijk onderzoek is inmiddels wel gebleken dat de zangvogelpopulaties hieronder niet te lijden hebben. Zoals alle kraaiachtigen is de ekster een echte omnivoor. De ekster is niet bang om zich in de buurt van mensen te laten zien of zich te vestigen, bijvoorbeeld in tuinen; in landelijke gebieden zijn ze schuwer omdat ze een gemakkelijk doelwit vormen voor de -illegale- jacht.

Eksters vormen levenslange broedparen, net als de kauw, en ze vormen met de uitgevlogen jongen nog een tijd een gezin, maar ze leven ‘s zomers niet in groepen zoals de kauw vaak doet. Wel kunnen de juveniele eksters in groepen voorkomen.

23 thoughts on “ekster – common magpie

    1. Hier zitten ze alle dagen op mijn dak te kwetteren 😀

      Verstuurd vanaf mijn iPhone

      > Op 25 feb. 2016 om 10:06 heeft Photography a way to live het volgende geschreven: > > >

  1. De ekster is één van mijn lievelingsvogels, ze hebben een hoge aaibaarheidsfactor. Althans, dat veronderstel ik want ik heb er nog nooit eentje in mijn handen gehad. Knappe foto en de beschrijving er bij maakt dit tot een heel interessant logje!

  2. Het zijn lawaaimakers maar als ze in het zonlicht zitten ,vind ik het prachtige vogels en vooral de manier zoals ze rond huppelen tovert vaak een glimlach op mijn gezicht.Je hebt er een mooi portret van gemaakt Joke.

  3. eksters spreken een mooie taal onderling…. eksters…. als j e goed kunt luisteren kun j e ze verstaan:-)
    ik geloof vast en zeker dat jij ze verstaan kunt….
    OT
    als jij zulke honden had Joke zou je precies hetzelfde doen🙂 alles voor je hond

    xxx

  4. Knappe foto van deze herrieschopper.
    Hier in de buurt zit ook een koppeltje eksters, ik houd elk jaar min hart vast wanneer ik weet dat er ergens in de buurt een nestje van een merel of iets dergelijks zit. Ik jaag ze dan met genoegen naar elders.

  5. Mooie vogel he Joke enkel als hij in je tuin komt spurten alle kleine vogeltjes weg Dus : Hoe mooi hij ook is niet welkom in onze tuin Spijtig maar waar !! Ps ik roep stap het af “praatmaker” Grts

  6. die kunnen nogal kabaal maken hé, er zitten er hier veel in de brielmeersen
    wat een trouwe beestjes
    hij zit beetje donker maar staat er mooi op

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

