koevinkje – ringlet

koevinkje-2

 

 

Aphantopus hyperantus is a medium-sized butterfly with a wingspan of up to 35 to 42 millimeters. The wing upper and lower sides are solid brown with small, yellowish-rimmed eye-spots. The newly emerged ringlet has a velvety appearance and is almost black, with a white fringe to the wings. The number and size of the eye spots is variable, they may be missing on the upper wing surface. In central Europe and southern England the rare form arete occurs. The eggs are pale yellow when first laid, but become pale brown.

 

 

 

koevinkje-3

 

Het is een zeer donkere vlinder. Het mannetje is bijna zwart, het vrouwtje is lichter van kleur en daardoor zijn de oogvlekken bij haar beter te zien. Het duidelijkst zijn de oogvlekken waar te nemen aan de onderzijde van de vleugels.

Het koevinkje komt in heel Europa voor en leeft op vochtige of ruige graslanden en grazige plekken met struiken. De vliegtijd is van juni tot en met augustus. Hij vliegt in één generatie en is vooral te vinden op valeriaan- en tijmbloemen.

26 thoughts on “koevinkje – ringlet

  1. Heet dit een Koevinkje? Dat wist ik niet hoewel er toch ook wel enkele van in mijn tuin rondfladderen… Knappe macro’s maakte jij er van Joke!

  2. Ooo, wat een fijn shot.
    Dat ik Vinyl zo goed voor mij kan laten poseren is een kunst, dat jij dit met dit soort wezens kunt is een mirakel.
    Ofwel heb je heel veel geduld, natuurlijk.

    Heb die zever intussen van mijn blog verwijderd, hoor.

    1. haha, heb er ook eentje met een bruin zandoogje, ja die hebben er meer. En ik maar zoeken welke het zijn! Goed om weten, moet ik dus naar de distels gaan zoeken. Vlinders fotograferen is inderdaad niet makkelijk, al moeilijk te benaderen of je staat klaar en ups ze zijn weg.

      >

  3. ‘t Is een mooitje.. ik heb meer de zandoogjes gezien.. lijkt erop maar met minder oogjes hè!🙂
    Vlinders op de foto kunnen zetten is altijd een feestje.. de meeste zijn teveel adhd voor mij.. maar als straks de dagpauwogen en atalanta’s weer op de vlinderstruiken neerstrijken.. dan heb je tijd genoeg om ze vast te leggen hoor, die kijken niet op of om, en slurpen langdurig door.🙂
    Groetjesss!

    1. Het was ook de eerste keer Marjolein, ben moeten gaan zoeken hoe het vlindertje heette want daar ben ik geen krak in. Gelukkig bestaan er in NL veel soortenbank.nl😀

  4. Hij staat er weer heel netjes op, Joke.
    Als ik me niet vergis heb ik vanmorgen ook een koevinkje gefotografeerd, maar vrijwel alle foto’s missen helaas net de juiste scherpte, dus ik zal nog eens in de herkansing moeten.. 🙂

    1. Ja de mijne zijn nu ook niet top maar vond het zelf zo leuk dat ik een vlindertje had kunnen fotograferen (kinderlijk blij). Het is nog maar mijn tweede ooit🙂

  5. whawww!! supermooie foto’s
    een koevinkje, nog nooit gehoord, k heb het wel al zien voorbijfladderen denk ik

    1. Nooit opgeven Edward, het was voor mij ook de eerste keer dat ik dit vlindertje zag. Misschien zag ik het in mijn jeugd, er waren er toen veel meer maar met de namen was ik niet bezig🙂

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

