Flanders Field

klaproos-1

 

 

In Flanders fields the poppies blow

Between the crosses, row on row,

That mark our place; and in the sky

The larks, still bravely singing, fly

Scarce heard amid the guns below.

We are the Dead. Short days ago

We lived, felt dawn, saw sunset glow,

Loved, and were loved, and now we lie

 

 

 

klaproos-3

 

In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:

To you from failing hands we throw

The torch; be yours to hold it high.

If ye break faith with us who die

We shall not sleep, though poppies grow

In Flanders fields

 

klaproos-4

 

 

Major John McCrae – 1915

Boezinge

————————————–

In Flanders Fields is een gedicht van de Canadese militaire arts en dichter John McCrae.

Hij schreef het begin mei 1915 in zijn hulppost bij Essex farm, 2 km ten noorden van het centrum van Ieper. De definitieve versie werd gepubliceerd op 8 december 1915.

Hij stierf op 28 januari 1918, toen hij aan het hoofd stond van het N° 3 Canadian General Hospital in Boulogne. Hij ligt begraven op de begraafplaats van Wimereux (Pas-de-Calais, Frankrijk).

33 thoughts on “Flanders Field

  1. Van klaprozen kan ik ook nooit genoeg krijgen. Prachtige bloemen met een zware lading van de geschiedenis.
    Het gedicht is prachtig en de foto’s erbij ook. Wel sluit ik mij aan bij Jan Voskuil: de eerste foto zou ik aan de bovenkant iets meer afsnijden.

    1. Neen ik ben er nog niet geweest, shame on me! Dit zijn er langs de berm van een korenveld kort bij mijn dochter. Heb mij voorgenomen om inderdaad eens naar de begraafplaatsen te trekken maar deze zomer met al die files!

      >

  2. Altijd zo’n mooi plaatje hè, klaprozen. En ik lees dat je er mooie herinneringen aan hebt.. dan zijn ze nog eens zo mooi!🙂

    1. Ik had ze nog niet gezien of misschien in mijn jeugd maar toen keek je daar niet zo naar er waren heel veel vlinders, dat herinner ik me nog en prachtige grote!

  3. poppies and Flander’s Field zijn onmiskenbaar met elkaar verbonden, Joke. Blijft over de jaren heen mooi gedicht. Hele mooie foto’s.

  4. de eerste had je naar mijn smaak iets meer van de bovenkant moeten snijden dan was het mijn favoriet geweest nu ga ik voluit voor de laatste van deze prachtige serie

    1. Voor mij betekenen ze ook veel. Het zijn één van de weinige mooie herinneringen uit mijn jeugd.

      > Op 15-jul.-2015 om 17:09 heeft Joke Devliegher het volgende geschreven: > > >

    2. Dat klinkt heel ernstig en bijzonder jammer. Dus deze moet je koesteren. Gelukkig zie je steeds meer klaprozen en papavers langs de weg en in de bermen en als je de zaaddoos van de papaver in een pot grond gooit…..wie weet🙂

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

