beguinage of Tongeren

Klik op een foto om de slideshow te starten – click a picture to start the slideshow

 

 

 

The Beguinage of Tongeren is the oldest one in the Belgian province of Limburg. It was founded in 1257. The “village within the city” preserved its enclosure wall until the 19th century. This wall separated the beguinage from the rest of the city and thus garantueed peace and quiet for the small religious community.  In the 17th century the beguinage, at the height of its power, counted no less than 300 beguines.  The beguinage survived the great fire of 1677.
The best way to discover this beautiful corner of the city is by just strolling along the little winding streets and alley, all centered around the beautiful Saint Catherine Church.

On the “Onder de Linde” square are some of the oldest stone houses of the beguinage. When crossing the little bridge over the river Jeker, one can admire the beautiful Ursula Chapel and the clothmaker’s tower.

 

 

Het Begijnhof van Tongeren of Begijnhof van Sint-Catharina is een begijnhof in de Belgische stad Tongeren en behoort tot de oudste begijnhoven van Vlaanderen. Het begijnhof wordt tot het zogenoemde stedelijke type gerekend en ligt in het zuidoosten van het stadscentrum. Meer, klik hier

 

 

32 thoughts on “beguinage of Tongeren

  1. Ik heb onlangs voor Shoot een reportage gemaakt van alle begijnhoven in Vlaanderen. Ik vond die van Tongeren nogal saai. En toch slaag je hier zoals Pieterbie al zegt om er een boeiend geheel v

    1. Hola, berichtje was al gaan vliegen😉 ‘om er dus een boeiend geheel van te maken wou ik nog zeggen. Ik moet er nog eens naar toe gaan. Zou wel leuk zijn indien die taverne terug zou openen😉

    2. Er zijn heel mooie tavernes🙂. Het is een begijnhof met hier en daar wel heel recente huizen en ‘moderne’ restauraties en al die verdomde auto’s die er geparkeerd staan… Maar het kunnen niet allemaal Brugge’s zijn.

  2. leuk hoe je voor een collage van uit verschillende standpunten kiest. Zeer gevarieerd voor en anders ietwat eentonig onderwerp.
    Zo zie je maar: hoe je het brengt is belangrijk.

  3. De serie over het begijnhof is goed in beeld gebracht. De foto met die oude kapotte stoel vind ik de mooiste, en de grappigste is die van maria met in het raam die vrouw helemaal gesluierd

  4. mooi wandelen in het begijnhof van Tongeren, dat een bewogen geschiedenis heeft…

    mij viel het opdat de gebouwen er relatief ” recent” uit zien, wat laat vermoeden dat het begijnhof er vroeger heel anders uit zag..

    in tegenstelling met heel wat andere begijnhoven, werd het behoudens vergissing van mijnentwege niet opgenomen op de werelderfgoedlijst.

    maar dat doet niets af van je mooie sfeervolle foto’s Joke..

    groeten

    1. Blijkbaar werd het in 1998 opgenomen. De huizen zien er ‘recent’ uit of zijn ‘recent’ gerestaureerd. Er staan ook vrij nieuwe huizen tussen, die heb ik vermeden op de foto’s. Wat mij ook stoort is al die auto’s die geparkeerd staan in het begijnhof (ook het geval in het begijnhof van Sint-Truiden).

  5. …laat het nu zijn dat ik uitgerekend vandaag rondslenterde in datzelfde begijnhof Joke…de beelden die je toont zijn mooi en duidelijk herkenbaar voor mij…het hofke voor de kapel, de stoel bij de uitgang…bij het mooie weer genoot ik van een terrasje daar…zullen wij elkaar herkennen ergens een volgende keer, dat zou pas fijn zijn…groetjes van rené

    1. Ja René een fotootje vind je op FB van mij, alhoewel mijn haar veranderd is, nog korter🙂

      >

  6. Aha.. daar was ik vorig jaar november ook, leuk het terug te zien door jouw lens.. en in een ander, minder somber, jaargetij.
    Vond je het ook zo zonde van al dat blik op dat Onderdelindeplein?🙂
    Groetjesss!

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

