daughter of the wind

 

 

 

 

According to the Oxford English Dictionary, Greek anemōnē means “daughter of the wind“, from ánemos the wind god “wind” + feminine patronymic suffix -ōnē. The Metamorphoses of Ovid tells that the plant was created by the goddess Venus when she sprinkled nectar on the blood of her dead lover Adonis. The name “windflower” is used for the whole genus as well as the wood anemone A. nemorosa.

 

 

De wetenschappelijk geslachtsnaam Anemone gaat terug op de antieke oudheid.

Plinius de Oudere verbindt de naam met het Griekse anemos = Wind. Anemona was een nymph aan het hof van de godin Flora. Volgens de sage zou Floras Zephyr, de god van de wind, op Anemona verliefd zijn geworden, waarop ze door de jaloerse godin in een bloem veranderd werd.

Volgens andere bronnen zou de naam teruggaan op de oude Griekse en Latijnse verbastering van de Semitische naam van Adonis, uit wiens bloed de met rode bloemen getooide soort in het Midden-Oosten zou zijn ontsproten.

 

Bron: wikipedia

25 thoughts on “daughter of the wind

  1. Prachtige bloemen en foto’s Joke, goed te zien in deze serie dat rood een ontzettend moeilijk kleur is om te fotograferen
    de details die je bij de andere foto’s ziet mis je een beetje bij de rode, maar die knalt van je scherm door de kleuren, prachtige serie

  2. In deze zeeën die ik mij verkoos,
    lig ik verdronken, eindeloos
    diep op den bodem, zonder wil.
    Het water boven mij staat stil.

    Zo ben ik in een transparanten doos
    geklonken, ver van storm en hoos
    stortzee en vloed – mijn hart doet pijn,
    het wil een snelle zeemeeuw zijn,

    een zil’vren vis, beweeg’lijk in den stroom.
    Maar als een anemoon, die loom
    om donker water wiegt en deint
    en aan het eigen spel verkwijnt,

    sta ik geworteld in vervloekte rust,
    van tij noch keertij mij bewust,
    diep op den bodem zonder wil.
    Het water boven mij staat stil.
    © Hella Haasse
    Uit: Stroomversnelling, 1945

  3. Voor mij zijn anemonen gewoon een hele mooie herinnering aan mijn moeder.. want die was er gek op! 🙂
    Groetjesss!

Welkom - Welcome

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.