St. Rumbold’s Cathedral – St. Romboutskathedraal

St. Rumbold’s Cathedral (Dutch: Sint-Romboutskathedraal) is the Belgian metropolitan archiepiscopal cathedral in Mechelen, dedicated to Saint Rumbold, Christian missionary and martyr who had founded an abbey nearby. His remains are rumoured to be buried inside the cathedral. State-of-the-art examination of the relics honoured as Saint Rumbold’s and kept in a shrine in the retro-choir, showed a life span of about 40 years and a death date between 580 and 655, while tradition had claimed 775 AD.

 

De Sint-Romboutskathedraal in Mechelen is de hoofdkerk van het aartsbisdom Mechelen-Brussel. Als zetel van de metropoliet van de Belgische kerkprovincie is zij de metropolitane kerk van België. De kathedraal is vooral beroemd vanwege de ruim 97 meter hoge toren met zijn twee beiaarden. De toren is als onderdeel van een groep van 56 belforten en kerktorens in België en Frankrijk opgenomen op de lijst van werelderfgoed ID 943-016 van UNESCO.

59 thoughts on “St. Rumbold’s Cathedral – St. Romboutskathedraal

  1. Een mooie serie foto’s Joke. Foto 2473, overzicht van het interieur van de kerk, maakt op mij de meeste indruk. De grootsheid, het imposante komt op deze foto goed tot zijn recht. Wat ik mij afvraag is, wat voor soort camera je gebruikt, een compact of DSLR. In welk bestandstype fotografeer je, jpeg of raw, en bewerk je zelf de foto’s. Wat ik een beetje mis in de foto’s is detail en dat is zo jammer. Dit kan een aantal redenen hebben, vandaar mijn vragen omtrent je camera en bestandstype. Ik hoop van je te horen.

    1. Deze zijn genomen met een fuji X-T1 in RAW. Moet ze wel omzetten naar tiff om ze binnen te halen in lightroom. Heb nog een Nikon ook. Advies is altijd welkom.

      > Op 28-apr.-2015 om 21:35 heeft Joke Devliegher het volgende geschreven: > > >

    2. Je foto’s omzetten in Tiff om ze te importeren in lightroom???????Dus je bewerkt dan een Jpeg bestand, want een Tiff bestand is niets anders dan een Jpeg bestand, en dat betekent weer data- en kwaliteitsverlies. Nu begrijp ik je kwaliteitsverlies van je foto’s. Waarom importeer je niet je RAW bestanden naar Lightroom. Dat is de basis van het bewerken van je foto’s, je RAW bestanden. Waarom fotografeer je in RAW om deze als TIFF (Jpeg) te importeren in Lightroom. Dit is echt doodzonde van je foto’s.

    3. Je gebruikt Lightroom, echter in Lightroom zelf is het programma camera Raw ingesloten. Ik wil je vragen de bijgesloten video van Julieanne Kost eens te bekijken.

      Julieanne Kost heeft vele turorials op youtube staan en zij kan op een makkelijk te begrijpen manier alle aspecten stap voor stap van Lightroom uitleggen. Wanneer ik met een probleempje zit surf ik mveelal op youyube naar haar turorials. Maar Joke het is gewoon bloedzonde om je foto’s als Tiff (=Jpeg bestand) te importeren.
      In het RAW bestand heb je je ruwe data die je volledig en keer op keer kan bewerken zonder dataverlies. Je behoudt details in je foto.

    4. Zie zo een update gekocht van lightroom en nu kan ik mijn RAF bestanden importeren

      > Op 29-apr.-2015 om 19:32 heeft Joke Devliegher het volgende geschreven: > > >

  2. de eerste foto van de toren vind ik gewoonweg super! een prachtig voorbeeld van hoe een scheef getrokken perspectief toch voor een mooie foto kan zorgen.
    En ik altijd maar het perspectief corrigeren🙂

  3. indrukwekkend hé, zo’n kathedraal… Van buiten is het al zo’n overdonderend ding, als je binnen gaat voel je de grootsheid van vervlogen tijden naar je kijken, dan voel ik me klein en nederig… Die sfeer proef ik in je foto’s, dat is heel mooi vind ik.

  4. Je geeft ons in deze knappe montage met al even knappe foto’s een schitterende beeld van deze kathedraal waar ik o schande, nog nooit binnen ben geweest. Gelukkig heb ik jou om, ook met de aanvullende informatie, dit gat in mijn cultuur te dichten!

  5. Dag Joke, een zeer mooie fotoreportage van de Kathedraal, proficiat. Ik wens je een fijne avond toe. Beste groeten van Luc.

  6. Vroeger werkten de kunstenaars alle details uit in welke discipline ook,schilderen,steenkappen,houtsnijden enz.
    Prachtige fotoreeks van de kathedraal Joke.

  7. Wat een pracht en praal Joke, die gebrandschilderde ramen vind ik altijd schitterend. Het orgel ziet er ook heel fraai uit hoor. Mooie foto’s, knap gedaan hoor.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

