Fish Market – vismarkt (Mechelen)

 

 

Pasen, fris maar zonnig, een korte wandeling door Mechelen. We, mijn korte wandeling maatje, mijn hondje, mijn fototoestel en ik, starten op de Vismarkt. Vis is er al helemaal niet meer terug te vinden maar wel mensen die genieten van een straaltje zon.

We steken even ons hoofd om de Begijnenstraat maar in deze straat ligt het begijnhof niet, dus verder.

We kijken op verschillende mooie gevels.

Langs de Dijle stappen we verder voorbij het cultureel centrum. Om in al deze gebouwen binnen te gaan moet je over brugjes.

In de schaduw van de Sint-Romboutstoren vind je een uniek, historisch monument. ‘De Cellekens‘ is oorspronkelijk een gratis opvanghuis voor alleenstaande, behoeftige vrouwen.

De prachtige binnentuin brengt de drie vleugels in U-vorm samen. Het Conventshuis staat centraal met links en rechts de typische huisjes met rondboogdeuren, opgetrokken in 1854. Elk deurtje gaf oorspronkelijk toegang tot twee kleine kamers met bed, kast, stoel en tafel. Aan deze kleine ‘cellen’ dankt de instelling haar naam.

Na een lange periode van leegstand restaureren de nieuwe eigenaars ‘De Cellekens’, kunstenares Mariette Teugels en haar man, fotograaf Herman Smet. Ze krijgen daarvoor de prestigieuze Europa Nostra-prijs. In de nieuwe tuin zie je werken van haar. De kunstenares maakt vooral bustes en beelden van dieren en figuren.

Het gebouw De Cellekens is niet toegankelijk voor bezoekers. Jammer.

En dan zijn we bij de St. Romboutstoren. Ben er nog nooit binnen geweest en we gaan even piepen of de deur open is en we binnen een kijkje kunnen nemen.

 

 

41 thoughts on “Fish Market – vismarkt (Mechelen)

  1. Ons hotel was aan de Vismarkt.. maar het was toen denk ik nog te fris voor de terrasjes om te openen want die heb ik er niet gezien. Maar jij zag sowieso weer héél andere dingen dan wij (m’n zussies en ik) toen.. wij hadden het dan ook te druk met kletsen hehe.

  2. Een frisse kijk op dit mooie stadje, gezien door de ogen van een fotografe die heel goed weet wat ze doet. ‘t is genieten !

  3. Hello Joke ,
    Ruelles et place piétonne
    ronde d’enfants , belle découverte
    qui laisse émerger la flamboyance gothique .

    (hier au parc j’ai vu également la parade des
    poules d’eau , des canards,des foulques en famille
    un vrai plaisir sous le soleil )
    Bon WE

  4. Erg leuk om Mechelen zo even te zien leuke plaatjes heel fijn weekend joke

  5. Mechelen !! Super mooie beelden Is er werkelijk geen vishandel meer op de vismarkt ? De toren van st Rombouts is zeker de moeite maar zou er nu niet meer boven raken peins ‘k Grts

  6. Dag Joke, Mechelen is een mooie stad, daarom gaan wij er regelmatig naartoe. Je hebt er een prachtige fotoreportage van gemaakt. De laatste foto is een topper. Ik wens je een fijn weekend toe. Beste groeten van Luc.

  7. Hier heb je heel prachtige foto’s gemaakt. Ik ben er verschillende keren geweest op de vismarkt in Mechelen maar mij is dit nog niet gelukt. Je moet het maar zien.

    Groetjes,
    Filip

  8. Een knappe compilatie van deze mooie stad is het. Bovendien wist je er heel wat informatie bij te vertellen zodat je blog weer maar eens imo een toppertje is Joke! En ik hoop dat je weekend een even grote topper zal zijn!

    1. Helaas kan ik niet meer door mijn benen en heupen… Ik weet het…

      > Op 11-apr.-2015 om 06:35 heeft mijnnikonenik het volgende geschreven: > > >

  9. Hen m’n kleding even op een hoopje gelegd om samen met de sculpturen een lente-dansje te maken 🙂 😉
    Wat een goddelijk licht heb je gevangen. Om helemaal blij van te worden

  10. Mechelen is nu ook een stad die ik wil bezoeken. Je hebt goede reklame gemaakt met deze foto’s en het verhaal.
    De tuin van de Cellekens ziet er wel heel vrolijk uit met de dansende blote ‘vrouwen’.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

