p/c beeld van een beeld 2: proud Margriet – fiere Margriet

fiere margriet-2342

In 2013 werd het standbeeld van de Fiere Margriet verhuisd van de hoek van de Muntstraat en de Tiensestraat naar een plek midden in de Dijle. Het beeld kreeg een plaats ter hoogte van de nieuwe Dijleterrassen.

Volgens de legende uit de 13e eeuw is dat ook de plaats waar het beeld zou moeten liggen.  De legende vertelt dat de Fiere Margriet in de Dijle was terechtgekomen en door vissen werd gedragen. De Dijle speelt een belangrijke rol in de legende, vandaar het idee om het beeld naar de Dijle over te brengen.

In de winter 2014-2015 werd de fiere Margriet effectief door het water gedragen toen de Dijle buiten haar oevers trad.

De legende van de fiere Margriet kan je lezen door HIER te klikken.

 

https://nachtbraker.wordpress.com/pc-beeld-van-een-beeld/

30 thoughts on “p/c beeld van een beeld 2: proud Margriet – fiere Margriet

  1. Interessante foto. De leukste tot nu toe vertrekkende van je laatste logje.
    Wat ik me ook gelijk afvraag… hoe komt het dat die reling slechts op 1 plaats “verweerd” is ? Dat heet dan de sterkte van een foto. Vragen die in je hoofd komen door het bekijken ervan.

    1. Het beeld stond vroeger op een steen waar water overliep, vermoedelijk stond het beeld niet helemaal waterpas. Goed gezien van jou, was mij niet ‘echt’ opgevallen, ben nu eens op de foto gaan kijken🙂

  2. Zo leer ik nog iets bij…🙂 Wat een gruwelijk verhaal eigenlijk… En ergens het gevoel dat sommige dingen blijkbaar van alle tijden zijn en alle ‘vooruitgang’ er niets aan verandert… De technologische glazuur is maar dat – een glazuur…

    Mooie foto!

  3. Ik denk dat de mensen vroeger heel wat meer bloemekes paften dan de dag vandaag🙂 Al die wonderbare dingen die ze vroeger meemaakten enzo😉 De fiere Margriet lijkt echt wel te zweven.

  4. Schitterend beeld, al even schitterend op de foto gezet Joke. En met die informatie er bij is dit alweer een logje om U tegen te zeggen!

  5. dat zou inderdaad nóg mooier geweest zijn, als fiere margriet voor altijd net boven de dijle mocht uitkomt, zodat het lijkt alsof ze drijft (zoals de legende vertelt)! 😀

    maar allé, hier ligt ze alleszins beter dan in de tiensestraat, waar ze waarschijnlijk héél wat vurige studenten over haar heen gekregen heeft?? 😯

  6. Aha.. dát zag ik er anders aan.. ik wás inderdaad op die plek.. op die Dijle-terrassen.. maar ik was daar in 2012 (27 augustus om precies te zijn).. en dat beeld van die fiere Margriet ( die ik er echt niet zo fier bij vind liggen, maar dat lijkt me wel logisch na wat haar overkwam) die stond toen nog daar bij die Tiensestraat.. daar kwam ik toendertijd ook langs gewandeld.
    Leuk om het allemaal nog eens terug te zien.🙂
    Groetjesss!

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

