urban herb garden – stedelijke kruidtuin

Op het einde van de middeleeuwen werden in Mechelen een zestal molens gebouwd. De Volmolen, de enige nog overblijvende, werd onder meer aangewend om de waterstand op de Dijle te regelen .Het bijhorende molenhuis dateert uit de 16de eeuw. In oorsprong is een volmolen een watermolen die gebruikt werd om wol te vollen, zeg maar de kwaliteit van het wol te verbeteren door de weefselstructuur vaster en dichter te maken.

 

Volmolen-1973

 

 

molenhuis-1976

 

 

 

De huidige basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Hanswijk werd grotendeels gebouwd in de tweede helft van de 17de eeuw. Meest opvallend is natuurlijk de koepel met een hoogte van 34 meter. Algemeen beschouwd men de preekstoel uit 1743 als het mooiste kunstwerk van de kerk. De verre oorsprong van deze kerk ligt bij een legende uit de 10de eeuw, die verhaalt over een schip dat hier strandde op de Dijle en pas weer vlot kwam nadat een Onze-Lieve- Vrouwbeeld van boord werd gehaald.

 

basiliek OLV van Hanswijk-1974

 

 

 

basiliek OLV van Hanswijk-1975

 

 

De Kruidtuin of ‘Botanique’ heeft een rijke cultuurgeschiedenis. De groene oase dient sinds de middeleeuwen als tuin voor de commanderij van Pitzemburg. Na de afschaffing van de ridderorde wordt in de negentiende eeuw een Engelse landschapstuin aangelegd voor de leden van de elitaire Société Royale d’Horticulture. Na de Eerste Wereldoorlog wordt het als stadspark opengesteld voor het publiek.

Midden in de Kruidtuin staat het standbeeld van de bekende wetenschapper Rembert Dodoens (gemist :-)). Hij schreef in de zestiende eeuw het Cruydenboek, het allereerste werk over geneeskundige planten en kruiden. Vandaag is de Kruidtuin een gezellig, rustig park waar je kan genieten van het groen terwijl kinderen zich uitleven in de speeltuin.

 

 

 

kruidtuin-1977

 

 

kruidtuin-1979

 

 

kruidtuin-1982

 

 

 

kruidtuin-1985

 

 

 

kruidtuin-1989

 

 

Wat ik wel zag:

De Boerendans is een beeldhouwwerk uit de hand van Ernest Wynants en staat in de Kruidtuin. Het beeld is gemaakt in een typische Byzantijnse stijl.

 

 

 

boerendans-1986

 

 

 

45 thoughts on “urban herb garden – stedelijke kruidtuin

  1. Inderdaad, wat een schitterend log Jokelief! de interessante tekst en de mooie foto’s zijn aan elkaar gewaagd, hier heb je beslist veel werk ingestoken…
    Blij dat je er weer op uit kan trekken om knappe reportages te maken en ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit nu en in de toekomst altijd het geval zal blijven!

  2. Jee wat een prachtig blog, zoveel te zien en mee te beleven.
    Ik dacht waarom noemen ze um niet gewoon wolmolen! Maar na 2x goed lezen is het kwartje inmiddels gevallen! Tja mijn brein doet het niet meer zo snel!😀

  3. Wat heb jij genoten daar in het lentezonnetje tussen al deze mooie oude monumenten van Mechelen. Het mos op de haargrens en over de huid bij het beeld van de boerendans brengt nog een extra dimensie aan. Prachtig!

  4. Hehe.. je hebt een mooie uitstnede van die Boerendans gemaakt.. in z’n geheel vond ik het maar een raar beeld eigenlijk.. en dan hadden ze ook nog eens 5 voeten met z’n tweeën!😉 Doedens zag ik 6 jaar geleden, toen ik ook al eens in die Kruidtuin was, maar heb ‘m niet eens op de foto trouwens.🙂
    Jij had in de middag beter licht voor die Volmolen dan ik in de ochtend, heel mooie foto’s maakte je.. en ben je nog over dat bruggetje gegaan? Ik half.. amai dat ding was steil..!
    Leuk het nog eens door jouw lens te zien hoor!
    Groetjesss!

    1. psje.. jij hebt Doedens er volgens mij wel opstaan.. op die foto van de dikke boom met de zwammen erop.. daar links van naar achteren staat nog een boom met een nogal laaghangende tak en daar achter zie je de sokkel van het beeld!🙂

  5. Waarom nog naar het buitenland reizen als in ons kleine landje zoveel te zien is. Een toffe reeks met een grote aantrekkingskracht om het allemaal zelf eens te gaan bekijken Joke. Groetjes van Dirk

  6. Mooie serie, Joke, zo te zien is het voorjaar ook bij jullie intussen in volle hevigheid losgebarsten. Heerlijk.
    Van een volmolen had ik nog nooit gehoord, dus ik heb weer wat bijgeleerd vandaag. 🙂

  7. Vaak parkeer ik de wagen op Zandpoortvest en wandel ik door ‘den Botanique’ om alzo in de binnenstad te komen. Bij ‘t terugkeren is’t dan heel fijn om n terrasje mee te pikken bij het wereld-praat-eet-cafe Via Via Joker (je 2de foto). Fijn dit allemaal hier op foto te zien Joke, heel leuk !

  8. prachtig parkje, zeg. Persoonlijk vind ik het dan weer jammer dat er neit zoveel van die kruiden over is. Of is er een hoekje waar nog werkelijk tuinkruiden worden gekweekt?

  9. leuk zeg! ik was er ook, een jaar of 2-3 terug, en in de herfst. ik herken alles! ook het standbeeld Boerendans heb ik gefotografeerd. echt een mooi park.
    het molenhuis herbergt nu het Via Via Café, wel gezellig.
    groetjes

  10. een mooie tuin Joke waar je veel weet over te vertellen
    op dat terrasje zat ik twee jaar geleden uit te blazen van m’n wandeling door Mechelen🙂

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

