canal Leuven-Dyle III

kanaal Leuven-Dijle

 

Nadien werden dit vijf sluizen : Tildonk, Kampenhout-Sas, Boortmeerbeek, Battel en Zennegat. Tussen 1836 en 1837 werd het kanaal aangepast aan schepen met een diepgang tot 3,60 m en herbouwde men ook Kampenhout-sas. Het kanaal was belangrijk voor het transport van goederen en reizigers doch vanaf 1837 nam het reizigersvervoer af toen de spoorlijn tussen Leuven en Mechelen in dienst kwam.

 De kanaalinfrastructuur is tot op vandaag zeer weinig gewijzigd. De sluizen zijn nagenoeg authentiek en de wijzigingen zijn beperkt gebleven tot verstevigingswerken (de sluisdeuren worden niet langer door kaapstanders bediend maar door lieren). Daar de kanaal infrastructuur een industrieel-archeologische waarde heeft is deze door het ministerieel besluit van 19 maart 1997 beschermd als monument. De sluis, de sluiswachterswoning en omgeving zijn wegens hun historische en industrieel archeologische waarde beschermd als dorpsgezicht.

De mobiele bruggen over het kanaal worden momenteel een voor een omgebouwd om op afstand bediend te worden. De centrale bedieningstoren staat in Kampenhout

28 thoughts on “canal Leuven-Dyle III

  1. Proficiat Joke, een super mooie foto en een interessante reportage, ik wens je een fijn weekend toe. Beste groeten van Luc.

  2. Dat mooie stukje Belgie hebben we ook al regelmatig afgefietst, Van de Dyle naar de Nete bijvoorbeeld, De rust van het kabbelende water… zalig is dat. Je foto’s spreken ook die taal.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s