Ha’penny Bridge

Dublin-6919

 

The Ha’penny Bridge (Irish: Droichead na Leathphingine, or Droichead na Life), known later for a time as the Penny Ha’penny Bridge, and officially the Liffey Bridge, is a pedestrian bridge built in 1816 over the River Liffey in Dublin, Ireland. Made of cast iron, the bridge was cast at Coalbrookdale in Shropshire, England.

Before the Ha’penny Bridge was built there were seven ferries, operated by a William Walsh, across the Liffey. The ferries were in a bad condition and Walsh was informed that he had to either fix them or build a bridge. Walsh chose the latter option and was granted the right to extract a ha’penny toll from anyone crossing it for 100 years. Initially the toll charge was based, not on the cost of construction, but to match the charges levied by the ferries it replaced. A further condition of construction was that, if the citizens of Dublin found the bridge and toll to be “objectionable” within its first year of operation, it was to be removed at no cost to the city.

The toll was increased for a time to a Penny Ha’penny (one and a half pence), but was eventually dropped in 1919. While the toll was in operation, there were turnstiles at either end of the bridge.

 −

De Ha’penny Bridge (Iers: Droichead na Leathphingine) is een voetgangersbrug over de Liffey in Dublin, die ook tijdelijk de Penny Ha’penny heeft geheten, officieel is het de Liffey Bridge. De brug is gebouwd in 1816 en gemaakt van gietijzer, dat geproduceerd is in Coalbrookdale, Shropshire.

Voordat de brug werd gebouwd voeren er zeven veerboten over de Liffey. Het bedrijf werd geëxploiteerd door een zekere William Walsh. De boten verkeerden echter in een slechte staat, en Walsh werd medegedeeld dat hij ofwel de boten moest repareren, ofwel een brug moest bouwen. Walsh koos voor de laatste optie en hem werd het recht verschaft om een halve penny (ha’penny) tol te vragen aan iedere voetganger die de brug over wilde steken. De hoogte van de tol was in eerste instantie niet gebaseerd op de bouwkosten van de brug, maar op de prijs die men moest betalen om over te varen met de veerboten, welks plaats de brug had ingenomen. Een andere voorwaarde voor het bouwen van de brug was dat als de inwoners van Dublin de brug en de tol tegenstond in het eerste jaar na de oplevering, Walsh de brug op eigen kosten moest afbreken.

De tolprijs werd verhoogd naar een Penny Ha’penny (anderhalve pence), maar werd uiteindelijk geheel afgeschaft. In de periode dat er tol geheven werd, stond er aan weerskanten van de brug een hefboom.

 

39 thoughts on “Ha’penny Bridge

  1. Heel leuk zoals je over deze tolbrug verteld. heb ik allemaal nooit geweten.
    Prachtige foto ook van deze brug. Ik vind hem leuk en speels🙂

  2. Wat grappig het verhaal erbij Joke. Zo moesten wij in Engeland een Penny betalen voor een klein bruggetje.
    Fraaie brug met die bogen…..
    Ze konden er vroeger wat van he!

  3. Prachtige brug, goede info. Maar het mooiste vind ik je fotowerk, Joke. Erg mooie compositie door het lijnenspel. Dat heb je heel goed gezien en fotografisch uitgevoerd. Ook de dieptewerking is prachtig weergegeven. Deze foto verdient een groot compliment. Groetjes, Joke

  4. Even bijgekeken hier.. een prachtige verzameling van natuur en cultuur kwam voorbij.. het mooist vond ik de collage van dat park.. geweldige pics met die watermolen en die ganzen onder andere. De bebaarde man bij de brug (met opschrift!) was ook erg knap gezien!
    Yep.. het was weer aangenaam vertoeven hier op je blog!🙂
    Groetjesss!

  5. Ooo, wat een mooie brug Joke, bedankt dat jij daar een al even mooie foto van schoot die je bovendien, naast de weer interessante informatie, met ons deelt!

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s