Hoek van Holland Haven railway station

Hoek van Holland Haven is a railway station in the Netherlands. The station was opened on 1893, June the 1th. In 1950 a second station building was placed next to the older one. Trains connect with the Stena Line Dutchflyer boat service to Harwich International in England.

The station was previously an important station for international trains to Germany and beyond. Since airline tickets have become much cheaper, the ferry between Harwich and Hoek van Holland is much less popular and no international trains have run from the station for some years, although Hoek van Holland Haven retains four 400 m (440 yd) platforms for such trains.

Station Hoek van Holland Haven is een spoorwegstation in Hoek van Holland aan de spoorlijn Schiedam – Hoek van Holland (de “Hoekse Lijn”). Het station werd geopend op 1 juni 1893 en wordt met enige aarzeling toegeschreven aan de architect M.A. van Wadenoijen. Het bestaat uit een hoog middengebouw, geflankeerd door twee lagere zijvleugels. In 1950 werd een tweede stationsgebouw naast het oudere geplaatst naar een ontwerp van Sybold van Ravesteyn, dat een Italiaanse indruk maakt met een lange gevel en een veelvuldig herhaalde verticale geleding. Het station is verbonden met de ferryterminal van de Stena Line.

Vroeger was dit station een belangrijk begin- en eindpunt van internationale treinen naar Duitsland, Scandinavië en Moskou. Er stopt tegenwoordig alleen nog een Sprinter van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland Strand v.v. Tot 10 december 2006 reed twee maal per dag een boottrein (intercity) van en naar Amsterdam Centraal, in aansluiting op de veerdienst naar Harwich, Engeland. Met ingang van de dienstregeling 2007 verdwenen ook deze twee treinen, omdat de snelle bootverbinding naar Engeland werd vervangen door een dag- en een nachtboot.

 

34 thoughts on “Hoek van Holland Haven railway station

  1. Heel leuk gedaan Joke. voor ons ook bekent stekje.. en zeer aantrekkelijk hoek van Holland ik ben er verzot op vooral de schepen die langs komen Gr Cees

    1. Die wou ik ook nog gaan bekijken, kan jij een goed plekje aangeven waar ik eens zou kunnen gaan om boten te kijken?

      > Op 13-sep.-2014 om 10:22 heeft mijn nikon en ik het volgende geschreven: > > >

  2. Blij dat ik toch nog de schade kon inhalen en zij het met wat vertraging van deze mooie compilatie mocht genieten… bedankt Joke!

  3. Echt leuk die bewerking! Ik heb het daar meestal niet zo op, maar in dit geval haalt het je foto’s echt op.. net oude(re) ansichtkaartjes zo! 🙂
    Groetjess!

  4. je heb wel een mooie bewerkingsformule gevonden, wat aan een normaal saai ogend landschap iets speciaal geeft. Ook je manier van kijken en de juiste hoek te vinden verbazingwekkend. Mag ik vragen hoe en met welk programma je dit effect hebt bereikt? fijne zondag 😉

  5. mooie foto’s
    leuke naam voor de trein ‘de sprinter’, t is iets anders dan ic en ir

    1. Maar wél heel erg verwarrend.. want echt sprinten doet ie niet, het is de vroegere stoptrein en die stoppen dus op élk stationnetje.. in het begin dacht ik dat een sprinter juist een snelle trein was! 🙂

  6. Joke, proficiat!!!!! een heerlijk mooie reeks heb je hier gepost. wat mij betreft: ik vind het vakwerk. Proficiat!!!!
    lieve groet en fijne zondag, Hilde

  7. Omringd door andere gemeenten is Hoek van Holland nog steeds Gemeente Rotterdam.
    Toch ervaar ik het als een rustiek dorp met een vreemd uitzicht op de Noordzee en de Maasvlakte.

    Mooi fotoserie!

    Vriendelijke groet,

  8. Mij wel bekend Joke, vanuit mijn woonplaats Maassluis, is het 7 minuten met die sprinter. mooi gefotografeerd hoor. Het valt mij op, dar er op de perrons, helemaal geen reizigers te zien zijn.

    1. Wist dat jij het zou herkennen en kennen! Nee dat spoor is in onbruik. En de perrons voor de andere sporen liggen eventjes ervan verwijderd.

Leave a reply to gerdaYD Cancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.