not for people with spider phobia

Dit is de spin Sebastiaan.
Het is niet goed met hem gegaan.

LUISTER!

Hij zei tot alle and’re spinnen:
Vreemd, ik weet niet wat ik heb,
maar ik krijg zo’n drang van binnen
tot het weven van een web.

Zeiden alle and’re spinnen:
0, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
kom, Sebastiaan, laat dat nou,
wou je aan een web beginnen
in die vreselijke kou?

Zei Sebastiaan tot de spinnen:
‘t Web hoeft niet zo groot te zijn,
‘t hoeft niet buiten, ‘t kan ook binnen
ergens achter een gordijn.

spin-02

Zeiden alle and’re spinnen:
0, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
toe, Sebastiaan, toom je in!
Het is z— gevaarlijk binnen,
z— gevaarlijk voor een spin.

Zei Sebastiaan eigenzinnig:
Nee, de Drang is mij te groot.
Zeiden alle and’ren innig:
Sebastiaan, dit wordt je dood…

0, o, o, Sebastiaan!
Het is niet goed met hem gegaan.

Door het raam klom hij naar binnen.
Eigenzinnig! En niet bang.
Zeiden alle and’re spinnen:
Kijk, daar gaat hij met zijn Drang!

spin-03

Na een poosje werd toen Žven
dit berichtje doorgegeven:
Binnen werd een moord gepleegd.
Sebastiaan is opgeveegd.

Annie M.G. Schmidt

spin-04

35 thoughts on “not for people with spider phobia

  1. Wat leuk joke. Als kind had ik een boek. De spin sebastiaan. Het gedichtje kende ik helemaal uit mijn hoofd.
    Mooie foto’s van een aparte spin in zijn holletje. En bedankt voor de tekst op mijn blog. Daar is toch ook dat liedje van, realiseerde ik me. Jammer dat ik mijn frans niet een beetje beter beheers. Maar het sneeuwde er gelukkig niet.🙂

  2. Geen welkome gasten

    spinnen zijn in onze soms blinde ogen
    toch bij de meesten
    afzichtelijke beesten
    weinigen zullen ze in hun bed gedogen

    Huiveringwekkend prachtig gefotografeerd, Joke!🙂
    Lenjef

  3. Als ik nu een dier mag noemen waar ik een hekel aan het, dan is het een spin, in al zijn vormen. Maar voor mijn lens mag het nog net…tweestrijdigheid😉

  4. Wie kan na het zien van deze mooie foto’s nu niét van spinnen houden? Jij hebt me alvast toch over de streep getrokken, bedankt Joke!

  5. Ooooh gadver.. zó groot..! sorry, heb snel doorgescrollt dit keer.. heb nu nóg de kriebels! Laat het vooral maar niét goed gaan met die spin Sebastiaan.. mevrouw Schmidt zag dat héél goed! hahahaa!
    Groetjesss!

  6. In mijn stofzuiger leven een aantal spinnen.
    Jammer genoeg leven er in mijn slaapkamer een aantal muggen.
    Liever zie ik dit andersom.

    Vriendelijke groet,

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

