allium – sieruien

De allium is familie van onze alom gekende ui. Dit bolgewas wordt meer en meer toegepast in de hedendaagse tuin. Alleen is niet de lange bloei een troef maar de floristen maken daarna gebruik van de uitgebloeide zaaddozen om bloemstukken mee op te fleuren. Ze komen voor in verschillende maten, vormen en kleuren. Je kan ze planten vanaf oktober tot en met december.
Meestal bloeien ze in de maanden mei, juni en juli. Je moet ze maar één maal planten en de bollen mogen blijven zitten.

allium - sieruien

33 thoughts on “allium – sieruien

  1. Mooi !! Joke Ga direct naar de de plantenhandel mijn uien doe het toch niet !! En als je nu nog de cameraintelling erbij doet ..maak ‘k mogelijk ook zo’n super “uienfoto” Groetjes

  2. Niet alleen zijn sieruien mooi, je wist die bovendien nog knap op de foto te zetten ook, mét de nodige informatie, dus bedankt Joke!
    OT: goh meid, jij ben aan een echte calvarieberg bezig hé.en als ik het goed begrijp is die schade aan je rug dus niet meer te herstellen… Ik wens je heel veel courage toe schatje! En weet je, mijn virtuele deur staat altijd voor je open als je er over praten wil…

  3. Ooit tijdens een steenkoude maart verhuisd.. en het enige dat ik van m’n bollen uit de bevroren grond kon krijgen om mee te verhuizen, waren m’n mooie donkerpaarse ‘queen of the night’- tulpen.. dácht ik.. want in april stonden in de nieuwe tuin daar ineens die alliums te bloeien! Éven een teleurstelling, maar dié zijn toch ook schitterend hè!🙂

    Bedankt voor je lieve reacties op het overlijden van Axel hoor Joke.
    Groetjesss!

  4. Dag Joke, mooi in beeld gebracht, je bent een heel kreatief persoon. Ik wens je een fijne namiddag toe. Beste groeten van Luc.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

