Vredesmonument

gsmen

 

In 1921 richtte het stadsbestuur een openbare wedstrijd in voor de oprichting van een monument ter nagedachtenis van de burgerslachtoffers van de oorlog, waarvan meerderen gevallen en begraven waren op het Stationsplein en in 1919 verplaatst werden naar de stedelijke begraafplaats. Uit eerbetoon kreeg ook datzelfde jaar het Stationsplein de nieuwe benaming “Martelarenplein”. Het ontwerpprogramma voor het monument werd overgelaten aan het eigen initiatief van de kunstenaar. In de “keurraad” zetelden leden van het Schepencollege en het Raadgevend Commiteit, een lid van de Vereniging van Belgische Steden en de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Land- schappen, een bouwkundige en een beeldhouwer naar keuze van de mededingers. Laureaat werd de Brusselse architect A. De Bondt, wiens project evenwel summier diende aangepast te worden. Voor de beeldhouwwerken tekende de Brusselse kunstenaar Marcel Wolfers. De werken werden uitbesteed aan de Tiense aannemer A. Gillard, aangevat in 1923 en opgeleverd in november 1924.

 

 

vredesmonument

51 thoughts on “Vredesmonument

  1. Prachtige foto’s, jouw standpunten zijn altijd zo geweldig, net dat beetje specialer, zodat je foto’s heel artistiek overkomen, heel mooi gedaan Joke!
    Groetjes, Vanessa

  2. Mooi werk weer Joke,prachtig gedaan,grt,freddy
    word tijd dat ik eens mijn blog hier bij wordexpress opstart

  3. Alle show ten spijt, want ik noem het soms wel zo, zal de mens niet veranderen. het zit ingebakken dat wij oorlogszuchtige heersers hebben, toen, nu en later.

  4. Aha.. dát zag ik dan weer wél bij het station.. en vindt iedereen het zo lelijk? het is een eye-catcher en hopelijk blijft de bedóéling ervan dan ook hangen hè.. die is láng zo lelijk niet!😉
    Heel leuke standpunten.. apart!
    Groetjesss!

    1. Ik vind het nogal lomp maar dat is uiteraard niet belangrijk, vroeger vertelde ik aan mijn kinderen dat ‘liegebeest’ daar woonde. Dat was een pop die altijd leugens vertelde in een jeugdfeuilleton.

      > Op 19-mei-2014 om 12:04 heeft mijn nikon en ik het volgende geschreven: > > >

  5. prachtige foto’s, daar niet van.
    maar ipv al hun gelul en gezever achteraf over monumenten en herdenkingen en weet ik veel wat al zouden ze misschien beter al dat geld, tijd en energie gebruiken om er voor te zorgen dat de spreuk “NOOIT MEER OORLOG”, die meestal overal in koeien van letters staat geen holle schijnheilige frase is, en alle oorlogen overal nu doen stoppen!

    1. Groot gelijk heb je, zorg dat iedereen te eten en drinken en kledij heeft op zijn minst en sop dat moorden. Dan kunnen we misschien foto’s nemen van natuur en gezonde mensen.

      > Op 19-mei-2014 om 10:14 heeft mijn nikon en ik het volgende geschreven: > > >

    1. Laureaat werd de Brusselse architect A. De Bondt, wiens project evenwel summier diende aangepast te worden. Voor de beeldhouwwerken tekende de Brusselse kunstenaar Marcel Wolfers. De werken werden uitbesteed aan de Tiense aannemer A. Gillard, aangevat in 1923 en opgeleverd in november 1924.

      > Op 19-mei-2014 om 09:40 heeft mijn nikon en ik het volgende geschreven: > > >

  6. Dag Joke, een prachtige foto met een mooi standpunt, goed gezien van je. Ik wens je een fijne maandag toe. Beste groeten van Luc.

    1. En vandaag is mijn moeder 5 jaar terug overleden. Maar het zonnetje schijnt🙂 Lukt het met jou?

      > Op 19-mei-2014 om 08:25 heeft mijn nikon en ik het volgende geschreven: > > >

  7. *zucht*
    Schitterend is dit log, bedankt voor de knappe foto’s én de informatie Joke!
    OT: ai, jij hebt het wel heel erg moeilijk de laatste tijd lieverd met die rugproblemen, rugpijn en epidurale infiltraties…. Courage hoor, en ik duim voor je!

    1. Dank je maar we houden de moed erin en leven met onze beperkingen

      > Op 19-mei-2014 om 07:54 heeft mijn nikon en ik het volgende geschreven: > > >

  8. Zucht….. wanneer stoppen de oorlogen ???
    Monumenten zijn goed om te herdenken maar er komen steeds meer ……:(

    1. Ja dat is waar en op meer en meer plaatsen op de wereld

      > Op 18-mei-2014 om 23:07 heeft mijn nikon en ik het volgende geschreven: > > >

  9. k dacht al die gekleurde palen te herkennen, wel leuk standpunt voor het monument vast te leggen🙂
    de eerste foto is dan weer sereen en heel mooi!

  10. Horen die fel gekleurde zuilen bij het monument?
    Dat zal wel niet het past niet.
    De eerste foto is grote klasse en de tweede dwingt je tot langer kijken.

    1. De gekleurde palen horen tegenwoordig bij de treinstations. Heb het monument er even door gefotografeerd.

      > Op 18-mei-2014 om 20:10 heeft mijn nikon en ik het volgende geschreven: > > >

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

