forsythia – syringa vulgaris

Forsythia is een geslacht van struiken in de olijffamilie. De struiken vallen in het voorjaar op door de gele bloemen. Er bestaan zes hoofdsoorten en enkele gekruiste soorten. De bloemen groeien enkel op het hout (takken) van het vorig jaar. Het geslacht is genoemd naar William Forsyth.

forsythia

De sering (Syringa vulgaris) is een plant uit de olijffamilie (Oleaceae). Het is een kleine boom of struik die vooral bekend is vanwege de aantrekkelijke, zoet geurende bloemen.
De sering komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Europa. Met name komt de plant in het wild voor op rotsachtige heuvelhellingen op de Balkan. Op veel plaatsen is de soort ingeburgerd. In tuinen komen allerlei gekweekte rassen met bloemkleuren die variëren van wit tot donkerpaars.

seringen seringen-1

30 thoughts on “forsythia – syringa vulgaris

  1. De Forsythia heeft vind ik persoonlijk één van de vrolijkste lentebloesems die er bestaan. Dat mooie geel maakt me blij, net zoals die mooie foto’s er van hier boven!

  2. Een mooi lente trio, vooral nummer drie springt er voor mij uit met dat práchtige bokeh !
    (dank voor je reactie op m’n nieuwe ,nog krakkemikkerig blog ! :))
    Fijne zondag nog Joke !

  3. Mijn sering in de voortuin staat nog nét iets kleiner dan deze op de foto.. maar dat ie met Pasen nog niet bloeit zoals vorig jaar gaat dit keer niet gebeuren.. waarschijnlijk is ie ( met het warme voorjaar én de late pasen) dan al úitgebloeid! hahaha!
    Als de forsythia én de donkerroze ribes bloeien is het voor mij pas écht voorjaar!😀
    Groetjesss!

  4. Prachtig, Joke, jouw vrolijk bloeiende forsythia kleurt mooi bij mijn narcisjes.
    Zelf hebben we geen forsythia in de tuin, morgen maar eens even bij die van de buurvrouw kijken …🙂

  5. Ik heb zo’n struik in de tuin staan Joke… maar heb duidelijk verkeerd gesnoeid, waardoor ik de laatste twee jaar amper bloesem heb…

    1. Oei dat is minder, ik knip maar aan en die blijft bloeien🙂

      > Op 22-mrt.-2014 om 19:27 heeft mijn nikon en ik het volgende geschreven: > > >

    1. @ K9design..
      Ben je niet in de war met de échte goudenregen dan? dat is deze niet hoor.. dat is de laburnum anagyroides.. uit de vlinderbloemenfamilie.
      Nu zou het me niet verbazen als je een Vlaamse bent dat je deze forsythia dan écht zo noemt, want ik heb begrepen dat die de sering ook wel sjossemien noemen, dat toch echt meer op ‘jasmijn’ lijkt qua naam en dát is óók weer een héle andere struik dan de sering hahahahaha!

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

