een eikel valt niet ver van de boom

De eik is voor het voortbestaan vooral afhankelijk van de gaai en van de eekhoorn. Een eikel valt niet ver van de boom en kan onder het bladerdak van de boom niet uitgroeien. Hij is dus aangewezen op dieren om de eikel verder van de boom te verplaatsen. Eekhoorns begraven voorraden eikels voor de winter. Als een eekhoorn omkomt of de voorraad niet of onvolledig aanspreekt of vergeet, is dat een ideale plaats voor de eikels om te kiemen.

In de Koreaanse keuken worden eikels gebruikt om er gelei van te maken, deze gelei wordt muk genoemd.

eikels

27 thoughts on “een eikel valt niet ver van de boom

  1. Ik leer hier culinair iets bij. Vorig jaar in november in New York zijn wij een Koreaanse BBQ gaan eten.
    Weet niet meer of daar Muk bij was. Allerhande sausje wel.
    Tja, je hebt gelijk, ik vrees dat ik een Bourgondiër ben. Zal nog mijn einde worden🙂

  2. Eigenlijk spijtig dat de eikel voor de mens niet eetbaar is, want er zijn er veel van te vinden.
    Kastanjes daarintegen zijn best wel lekker, maar gevaarlijk voor de fietser (platte band)…

  3. Dag Joke, dit jaar zijn er meer dan genoeg, prachtige foto met mooie kleuren, ik wens je een fijne maandag toe. Beste groeten van Luc.

  4. Hoi, ik ben een eikel. ik hang hier heel gezellig tussen andere eikels!
    Het is hier echt heel leuk. maar we zijn een beetje bang om te vallen
    vallen vallen en het is misschien een beetje raar, maar daar m’n neef!
    ooo jeh, ooo jeh, ooo jeh, ooo men lalaala ooooo men!

    Hoi ik ben een spetter ik lig hier heel gezellig tussen andere
    spetters het is hier echt heel leuk maar we (heel snel) zijn een beetje om
    opgedweild te (echo) worden worden worden

    eikels en spetters eikels en spetters eikels en
    spetters eikels eikels en spetters eikels en spetters:
    © Gebroeders Ko

    *wink, big smile*
    Fijne nieuwe herfstdag en dito week Joke, bedankt voor je reactie hoor!

  5. het is een goed mast jaar joke en dat wil zeggen veel wilde zwientjes,:-)
    ik hoop dat ik ze van de week samen met jou kan zien:-)

    nee alle eikels hangen niet aan de boom:-)
    xxx

  6. De kauwtjes vinden ze ook heerlijk. Ik vind regelmatig eikeltjes in mijn tuin die kauwtjes laten vallen nadat ze ze bij de overburen uit de boom hebben geplukt. Mooie herfstfoto, Joke. Groetjes, Joke

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

