de gele gloed van koolzaadbloemen

De gele gloed van koolzaadbloemen door de hoge bomen verraste mij gisteren aangenaam op mijn wandeltocht door het Haachts broek.

De Dijle stroomt al duizenden jaren door het Haachts Broek. Het gebied is niet geschikt om te bewonen omdat de grond er te drassig is. De drassige bodem is ontstaan door de leem- en kleilaag die de rivier heeft afgezet en die maar moeilijk water doorlaat. Doorheen de tijd werden de drassige gronden dan maar gebruikt als wei en de drogere stukken, die hoger gelegen zijn, als akker. In 1950 en 1960 werden grote delen van het gebied aangeplant met populieren. De bloemrijke vegetatie veranderde in ruigtes met veel brandnetels en bramen.

koolzaadveld

Bij mijn terugkeer kwam ik het veld opnieuw tegen, ik kon er niet aan weerstaan.

koolzaad

koolzaadveld-1

klikken = vergroten / click = enlarge

30 thoughts on “de gele gloed van koolzaadbloemen

  1. Blij met dit streepje zomers geel in de herfst, hier wordt je vrolijk van!
    En ik hoop dat jij ook een vrolijk weekend tegemoet zal gaanJoke…

  2. Wij hebben hier in de lente velden raapzaad, maar er wordt niets mee gedaan. Dit lijken gecultiveerde koolzaadvelden.
    Koolzaadolie is in principe geschikt voor menselijke consumptie maar heeft enkele minder aangenaam smakende bestanddelen. De olie wordt gebruikt voor andere doeleinden.

  3. Wow.. zo laat in het jaar nog? Ik heb die al heel vaak op de foto gezet in Noord-Frankrijk in het voorjaar.. dacht dat die later in het jaar niet meer gezaaid werden! Maar inderdaad.. ik zou er zéker ook niet aan kunnen weerstaan..zooooo mooi hè dat geel.. adembenemend!😀
    Groetjess!

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

