geboren in een waterplas

Geboren in een waterplas
Alsof ’t een klein visje was
Pootjes komen naderhand
Om te kunnen springen op het vaste land

Kikkertje kwak kwak kwak
’t Zwemt en springt met groots gemak
In deze sport een ware kampioen
Probeer hem maar eens na te doen

kikker (2)

Vaak verstopt in ’t riet
Waar menig vijand hem niet ziet
’t Leeft van insektjes klein
Die langs de waterkant te vinden zijn

kikker (1)

’t Springertje zag je vroeger veel
Zijn thans verdwenen voor een groot deel
Het water fel vervuild
Zijn leefgebied geruimd

kikker (3)

Als je een kikkertje ziet
Ontneem hem zijn vrijheid niet
Laat hem rustig springen in de natuur
Anders verdwijnt het beestje helemaal
Op de lange duur….

@Jozef Verachtert

33 thoughts on “geboren in een waterplas

  1. Dag Joke, waar heb je dat exemplaar met die mooie kleuren gevonden ? Je hebt er prachtige en scherpe foto’s van gemaakt. Bedankt voor je fijne reactie op mij blog, ik wens je een fijne avond toe. Beste groeten van Luc.

    1. In mijn tuin Luc, het gras wordt ros van de droogte, de kat is ros en mijn twee dochters zijn rosharig, ook mijn ex😉 Die kikker durft geen andere kleur aan te nemen🙂 🙂 n:)

  2. Een mooie serie van de kikker met een toepasselijk gedicht…bijzonder de kleur die het beestje heeft aangenomen…de laatste foto vind ik super….Agnès

  3. Een schitterend zomerlogje, Joke, met prachtige foto’s en een toepasselijk gedichtje. En wie weet, veranderd deze kikker wel in een mooie prins ?

  4. Ik ben verzot op kikkers, zeker als ze na een kus in een mooie prins veranderen *wink, big smile*. Serieus nu, bedankt voor dit pareltje in woord én beeld meid!

  5. Mooi in beeld gebracht.Joke .Ik ben geen kenner maar denk dat het een pad is. te zien aan de ogen en droge huid die niet glad is maar met een soort wratten..

  6. Er sprong er tijdens een boswandeling in de Ardennen laatst nog eentje voor m’n voeten weg..en in Buis hoor je ‘savonds niks anders dan het enorme gekwaak van al die grote bij het zwembad hehe. Maar inderdaad..hier in m’n tuin is het alweer een tijdje geleden dat ik er één zag..jammer, want ik heb slakken genoeg!😉

  7. Je hebt er in woord en beeld weer een mooi geheel van gemaakt, Joke.
    Het is mij dit jaar nog niet gelukt om een kikkertje zo mooi te kieken. Ik hoor ze vaak wel, maar zodra ik er naar op zoek ga, duiken ze stuk voor stuk het water in.

  8. Een héél mooi logje, Joke ! Soms springt hij schrikwekkend voor je voeten…
    Lie(f)s.
    @Nog steeds joelende bouwvakkersmuziek, snerpende slijpschijven en drillende boren… Toch bedankt voor de ‘courage’… Nog 21 maanden…
    Andere buurman is 14 dagen geleden overleden… Nog eens… ?!

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

