Zwartkopvuurkever of leliehaantje?

rode-kever-10

Toen ik al even in het open veld stond, vloog er een rood gevleugeld dier naar me toe en pootte zich neer op wat groen. Kan me niet herinneren dat ik al oog in oog stond met zo’n exemplaar. Ben dus moeten gaan uitzoeken wat het kon zijn.

De zwartkopvuurkever (Pyrochroa coccinea) is een insect uit de familie vuurkevers of Pyrochroidae. Een andere veel gebruikte benaming is zaagsprietkever of soms vuurkever, maar deze laatste naam staat voor de hele familie.

The English name is Cardinal Beetle.

insect-1

38 thoughts on “Zwartkopvuurkever of leliehaantje?

  1. Het was waarschijnlijk een bewegenlijk beestje, want de scherpte ligt net niet helemaal goed. Wel een bijzonder exemplaar, kleurt goed bij het groen

  2. bij de eerste foto kijkt hij je recht aan in de lens…wat gaat er hier gebeuren, loop ik gevaar?
    Mooi kleurtje heeft dat beestje…dank zij jou heeft het nu een naam, want we hebben ze hier ook reeds veelvuldig gezien. fijn weekend

  3. Daar heb jij lang op gewacht hé lieverd, eindelijk kon je een insect schieten, en wat voor eentje, een heuse kardinaal! *wink, big smile*.

    Voor jou gevonden:

    Recentelijk nog verliefd geweest?
    vroeg de honingbij
    aan de kever
    toen ze samen
    naar de laatste
    ondergaande zomerzon
    keken in het topje
    van de kerselaar.

    De kever haalde zijn vleugels op
    terwijl de vlinders
    hun laatste dans fladderden.

    Soms volstaat de gedachte
    dat de ander gelukkig is,
    antwoordde hij, zijn vleugels
    uitslaand, waarna hij als
    een zwart puntje in de zon verdween.

    De honingbij bleef
    alleen achter, daar in het topje
    van de kerselaar
    in de gloed van de avondzon.
    © Rosalena ignota

    Fijn weekend meid boordevol even mooie foto’s als de bovenstaande!

  4. Dag Joke, prachtige macro foto’s met een mooi kleuren contrast. Het Leliehaantje of de lelie killer eet al de lelie bloemen op. Ik wens je een fijn weekend toe. Beste groeten van Luc.

  5. Hè hè, nou weet ik eindelijk wat voor een beestje het is! Nog nooit gefotografeerd (ik ben niet zo van de insecten fotograferen haha), maar iedere keer als ik dit beestje zag vroeg ik me af wat het was.

  6. Zo’n vurig kevertje valt wel op. Je hebt hem er prachtig op staan met een mooie DOF.
    Als je eenmaal de smaak van macro’s te pakken hebt raakt je verslaafd. Je bent dus gewaarschuwd 😉

  7. Zulke mooie diertjes heb ik nog nooit voor mijn lensje gehad.😦
    Ik geniet nog een weekje van de vakantie en dan haal ik mijn blogschade wel weer in.🙂

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

