St. Pierre Lincent

St.Pierre-Lincent-07

klik en vergroot – click and enlarge

De oude kerk Saint-Pierre dateert uit de 12e eeuw en is gebouwd in een Romaans-Gotische stijl. De toren werd gebouwd in ‘tuffeau de Lincent‘, het Romaanse schip heeft vijf traveeën en het koor uit de 14e eeuw wordt verlicht door vijf gotische vensters. De zijbeuken werden herbouwd in de 18e eeuw.

The Roman-Gothic old church of Saint-Pierre is built in the 12th century. The tower was built in ‘tuffeau the Lincent’ (special stone from the region). The choir from the 14th century is illuminated by five Gothic windows and the aisles were rebuilt in the 18th century.

43 thoughts on “St. Pierre Lincent

  1. Hoi Joke,
    Een prachtig gebouw. Goed dat zoiets in stand wordt gehouden.
    Je hebt het mooi op foto vastgelegd.
    Fijn weekend.
    gr.
    Ton

  2. Goh, bedankt meid. Niet alleen voor de mooie foto’s maar ook voor de interessante informatie: je hebt weer een gat in mijn cultuur gedicht!

  3. Dit ziet er wel heel erg oud en broos uit. Het is wel een beetje jammer dat de spanten zo hard contrasteren maar ik lees al dat deze zijn aangebracht om instorten te voorkomen

  4. Dag Joke, een prachtig stuk erfgoed je hebt er een mooie reportage en collage van gemaakt, ik wens je een fijn weekend toe. Beste groeten van Luc.

  5. …er is zoveel te bewonderen Joke…dit is bijzonder mooi gefotografeerd…groetjes van rené

  6. En ís dit ook echt in Lincent? tjonge..daar zijn wij afgelopen weekend toevallig doorgereden!🙂
    Knappe reeks!
    Groetjesss!

  7. Een byzonder kerkje Joke,je hebt er een prachtige collage gemaakt met kleurrijke foto,s..groetjes wim

  8. Mooi, Joke, sereen, stil… Een plek om even (liefst wat langer) te blijven…
    Lie(f)s.
    @Van In of Aspe…, moeilijk kiezen…

  9. Hello Joke ,
    Un mélange harmonieux des styles
    qui donnent une impression de calme
    et de grandeur , pour le repos des religieux
    et des chevaliers de l’époque .
    Belle soirée

  10. mooie reportage, ik hou wel van zo oude kerkjes met oude grafstenen.

    Ooit schreef ik bij een foto van jou (een grafsteen met een engel erbij denk ik toch) een gedicht , laatst ben ik het gaan terugzoeken maar als ik nu op die link klik zie ik de foto niet meer.
    Heb je die foto nog, weet je nog wat ik bedoel , volgens mij stond het oude blog

  11. De rode pijlers leveren wel accenten maar trekken ook de aandacht. In ieder geval is de kerk zo bewaard gebleden.
    Want het is een bijzonder gebouw.

  12. heel mooi,maar jammer zo te zien is er een stalen constructie en verlaagd plafond in aangebracht is dat vanwege de ouderdom of was het anders te onveilig??

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

