granaatappels

granaatappels

De vrucht van de granaatappel is rond en heeft de grootte van een grapefruit (8 à 12 cm diameter). De vrucht is heel sappig en bevat grote cellen zoals een citrusvrucht, maar in elke cel zit een pitje van ongeveer 3 mm groot. Om de pitjes zit een soort gelei, zoals om de pitjes van een tomaat. Bovendien bevat de vrucht veel vellen. Omdat de vellen niet lekker smaken, vereist het eten van de vrucht het zorgvuldig pellen van elke cel. Bij rijpe vruchten is het vruchtvlees donkerrood. De schil is erg stevig en leerachtig.

De vrucht kan wel uitgeperst worden, al gaat daarbij veel vruchtvlees verloren. Het sap van de granaatappel vormde oorspronkelijk de basis voor grenadine, een soort limonadesiroop die in cocktails wordt gebruikt, zoals in tequila sunrise. Tegenwoordig wordt grenadine echter niet meer van granaatappelsap gemaakt, maar is het een mengsel van andere vruchten.

granaatappels-01

In China is het een van de drie gezegende vruchten van het boeddhisme

38 thoughts on “granaatappels

  1. ik heb ze al regelmatig gegeten, het is best wel lekker. In het begin wat zurig (die pitjes) maar de smaak wordt rap bolrond en heel fris in de mond. “Onbekende” vruchten die dringend terug herontdekt moeten worden… Bij groenten is er een tegenhanger… onbekend bij de meeste mensen, maar overheerlijk van smaak en passend bij vele gerechten: de pastinaak… moet je ook eens proberen. De groente ziet er niet uit, maar de smaak😉 super lekker !

  2. Dag Joke, een interessante reportage over de Granaatappels, je foto’s zijn weer gewoon prachtig. Ik wens je een fijne avond toe. Beste groeten van Luc.

  3. Granaatappels heb ik nog nooit gegeten, nu weet ik waarom ik mij wat zwakjes voel. Een goed stukje informatie over deze vrucht, en je hebt er prachtige foto’s van gemaakt.

  4. Ik zie ze hier veel aan de bomen hangen en zou er best eentje in mijn tuin willen hebben, ware het niet dat
    ik alles wat groeit om zeep help😦 Mooie kleurencombinatie in dit stilleven, vooral die eerste is een plaatje.

  5. Er wordt zelfs gezegd dat de boom van de granaatappels dezelfde is als de boom van de kennis van goed en kwaad in het paradijs van Adam en Eva. Het zou de granaatappel zijn die tot de verbanning van Adam en Eva uit het paradijs heeft geleid.

  6. Je foto’s zijn weer mooi, Joke !
    Granaatappels…, mmm…, écht lekker ! Ik eet ze vaak. Als je niet weet hoe eraan te beginnen, Joke, snij door de schil, en breek de vrucht (niet snijden hé, je snijdt teveel zaadjes kapot…). De zaadjes eet je op !
    Lie(f)s.

  7. Hier leren we alle dagen wat bij. Het is een mooie vrucht maar of ze lekker is dat weet ik niet.
    Lijkt me wel wat blubberig.
    Wel een mooie foto ervan gemaakt.

  8. Ik zie ze vaak liggen op de zwarte markt in Beverwijk, Nu lees ik dat ze veel anti-oxidanten hebben, dus zal ik ze de volgende keer eens kopen..

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

