Rijstterrassen

Yuanyang is bekend vanwege de spectaculaire rijstterrassen, die duizend jaar geleden door de locale Hani werden aangelegd en nog altijd worden gebruikt.

Yuanyang rijstterrassen (2)

De rijstterrassen van Yuanyang vormen een bijzonder ecosysteem. Zonder voortdurend onderhoud en zorgvuldige irrigatie was de vruchtbare grond allang van de hellingen gespoeld. Er is hier één oogst per jaar. Tijdens de wintermaanden tot het begin van de lente worden de terrassen bevloeid met bronwater vanuit de bossen verder op de heuvels. Het seizoen voor de rijst is van maart t/m oktober. In die periode verdampt het water tot wolken die door de bossen boven worden opgenomen en weer zorgen voor bronwater.

Yuanyang rijstterrassen (1)

Voor fotografen is de mooiste periode van november tot april, als de bevloeide rijstvelden prachtig weerspiegelen. In de zomer zijn de terrassen groen met rijst. Na de oogst in de herfst liggen ze enige tijd braak.

De rijstterrassen zijn het mooist in het licht van de ochtend of de namiddag. In de ochtend kan er een mystieke mist hangen over de berghellingen. In de middagen hangen er ook op zonnige dagen soms mooie wolken.

Yuanyang rijstterrassen (3)

Foto’s aug 2007

38 thoughts on “Rijstterrassen

  1. re: ello Joke
    Het is op deze prachtige foto van rijst die ik stoppen
    mijn ogen, een prachtige geometrie vormen
    onbekend en kleuren om de afgunst van een juwelier zijn!
    Ik wens u een Gelukkig Nieuwjaar 2013 vol ontdekkingen
    nieuwe beelden als je het geheim hebben.

  2. Hello Joke ,
    C’est sur cette magnifique photo de rizière que j’arrête
    mon regard , une fabuleuse géométrie aux formes
    inconnues et de couleurs à faire pâlir d’envie un joaillier !
    Je te souhaite une très belle année 2013 pleine de découvertes
    d’images nouvelles ,comme tu as le secret .
    Bises

  3. Alvast een mooi begin voor het nieuwe jaar, waarin ik je het allerbeste wens met heel wat reisgenot en wij kunnen meegenieten van deze onbekende horizonten.

  4. ik blijf vooral kijken naar die eerste foto, daar krijg ik maar niet genoeg van

    lieve wensjes ook voor 2013 …. en hopelijk tot binnenkort in het echt

  5. Dat heb je als mensen samenwerken met de natuur, prachtige foto’s weer.
    Had ook eens deze richting uit moeten gaan toen het nog kon, een gemiste kans om een mooi land vol tegestellingen te bezoeken.

  6. Dag Joke, prachtige foto’s van die rijstvelden met een mooie kleurenkontrast. Ik wens je een fijne dag toe. Beste groeten van Luc.

  7. fantastische foto’s, joke van dit wereldwonder!
    (ik weet niet zeker of het geklasseerd staat als wereldwonder, maar voor mij is het dat zeker!) 😉

    het plezante van je blog is ook, dat ik nu niet hoef te klimmen om te kunnen genieten van dit moois! 😆

  8. Dat is goed bekeken, er is geen roofbouw op het land. Een goed voorbeeld voor de rest van de wereld.

  9. prachtige serie foto’s wat een bijzonder gezicht die terrassen
    daar zou ik ook wel eens foto’s willen malen🙂

    Gelukkig Nieuwjaar en een goed, fotogeniek en vooral gezond 2013

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

