lotusvoeten

In 2007 ontmoette ik deze vrouw. Ze leefde in Tuanshan, het zuiden van China. Zij was nog onderworpen geweest aan het inbinden van de voeten en had klompvoeten of lotusvoeten. Ze draagt met de handgemaakte schoentjes om iet of wat te kunnen bewegen en ze verkoopt de schoentjes als souvenir aan de toeristen om een beetje bij te verdienen. Deze dame was toen al begin de tachtig.

Tuanshan - vrouw met lotusvoeten

Een foto van de dame haar voeten.

lotusvoeten

Geschiedenis van de lotusvoeten: klik HIER

34 thoughts on “lotusvoeten

  1. Ohhhh wat een aangrijpende foto Joke. Hoe bijzonder dat jij dit nog hebt weten vast te leggen. Wat tover jij toch steeds weer mooie foto’s uit je archief tevoorschijn

  2. Bij lotusvoetjes zou ik me iets heel anders voorstellen…
    gelukkig zijn die barbaarse tijden achter de rug…
    indrukwekkende fotografie maak je wel Joke…

  3. Ja, denk er ook zo over als Lies.
    Raar dat in al de culturen het altijd weer de vrouwen zijn die pijn, vernedering en onrecht aangedaan worden.
    Wel een knap portret maakte je van deze geharde vrouw.

  4. Dag Joke, wat moet dat pijnlijk zijn geweest, maar goed dat die barbaarse praktijken zijn afgeschaft. Die Lotus scheontjes zie je ook in het SONS museum in Kruishoutem. Prachtige zwart-wit foto’s. Ik wens je een fijne zondag toe. Beste groeten van Luc.

  5. Een triest verhaal Joke wat hebben wij het dan getroffen in onze cultuur, het leverde jou wel schitterende foto,s op..groetjes wim

  6. Vroeger had ik een vriendinnetje die haar moeder ook Lotusvoetjes had.
    Bizar om te zien en lopen kon ze haast niet….
    Als kind kon ik het niet bevatten !
    Dagelijks had deze vrouw pijn.
    Triest!
    Mooi portret van deze vrouw Joke.🙂

  7. Amai mijn voeten zeg… gelukkig onze traditie niet, of ver van ons bed, zeggen we dan… Maar laat ons zelf even nadenken over alle mogelijke gebeurtenissen om ons heen, om dan te beseffen dat wij het hier prima stellen.
    Laat 2013 een mooi en creatief jaar worden hé Joke. Groetjes,

  8. Ooooh..ja.. ik wist het wel…. verschrikkelijke cultuur.. deze vrouw met zulke voetjes… het is verschrikkelijk.. en dan.. om zo’n manier bij te verdienen..je foto’s zijn hemelschreiend mooi….Agnès

  9. Lotusvoetjes, ik had het nog nooit gezien, Joke. Toch wel een wreedaardig schoonheidsideaal. De bovenste foto is prachtig.
    Ik wens je verder nog een heel mooi jaareinde en een sprankelend begin van het nieuwe jaar.
    Groetjes !

  10. Wow, wat een hardwerkende Oma die blijft met haar traditie. Ik zou graag vragen, of ze voelde zich gelukkig met de lotusschoenen.

    Wel, voor U zelf, Fijne Kerstdagen en Gelukkig Nieuwjaar!

    Gama

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

