Sint-Jan-de-Doperkerk Leuven

Groot Begijnhof
De Sint-Jan-de-Doperkerk ligt in het Groot Begijnhof. Deze beschermde kerk heeft 14de en 17de-eeuwse delen. De huidige vroeggotische kerk werd in 1305 gesticht (een gedenksteen in de rechtersteunbeer vermeldt 1305 als bouwjaar), maar pas tussen 1421 en 1468 onder leiding van architect Jan Keldermans vervolledigd. Ze valt op door haar eenvoudig basilicaal grondplan zonder transept en met vlakke koorafsluiting. Tijdens de recente restauratie werden talrijke fresco’s uit de 14de, 15de en 17de eeuw blootgelegd.

Sint-Jan-de-Doperkerk

Mijn kijk op de kerk.

Bezichtiging van 1 april tot en met 30 september (helaas)

26 thoughts on “Sint-Jan-de-Doperkerk Leuven

  1. Je eigen kijk is steeds heel verfrissend vind ik.
    Via deze, wens ik je een vredevolle warme kerstavond toe, mét een lach en misschien een traan, een samenzijn gevoel met de mensen die je graag ziet.

  2. Ik weet niet wat er is, maar ik blijf nog steeds bij die muur hangen met al die kleurschakeringen. Moest er een prijsuitreiking plaatsgrijpen voor de beste foto van het jaar, dan gaf ik die waarschijnlijk voor “flaneren”, terwijl ik bezig ben met renoveren, zal ik Joke, als het zover is (!), wel eens een dergelijke foto laten vergroten, om op te hangen tegen een in ‘t wit , nogal strak, geschilderde muur in mijn (toekomstige) living.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

