Ronse, dansende stenen, art deco en art nouveau

Vertrekkend van de Kleine Markt waar ik een lekkere croque monsieur gegeten heb en een paar cola lights gedronken heb, vertrek ik verder meer richting het centrum. Ik draai me om, nog even een blik werpend op die imposante kerk.

Door een klein straatje stap ik verder naar de Wijnstraat. Mijn oog valt op een etalage waar de gordijnen afgelaten zijn voor de zon. Half onder de gordijn piept een oud karretje uit. Ik kan er nog net een foto van maken.

Op een klein zijpleintje:

In de Wijnstraat wandel ik links verder naar de Rooseveltplaats met de fontein: de dansende stenen op het water.

Dit is altijd een zeer centrale plaats geweest in Ronse. Hier was een kruispunt van handelswegen die de reizigers naar Ath, Saint-Sauveur, Oudenaarde en Gent bracht. Dit plein was daardoor eveneens een marktplaats en op de plaats van de fontein lag een waterplas om de paarden toe te laten even te drinken. Daarom noemen de Ronsenaars dit de ‘plas’. De kunstenaar Christian Tobin wil met dit kunstwerk water en verleden verenigen.

Ronse heeft een grote welvaart gekend eind 19de eeuw tot halfweg vorige eeuw door de textielindustrie. De textielbaronnen bouwden grote villa’s en herenhuizen. Daarbij werden uiteraard trends en modegrillen gevolgd. Vanaf 1880 tot aan de Eerste Wereldoorlog was art nouveau toonaangevend in de architectuur van de begoede klasse. En dat merk je in de Wijnstraat. Het grote herenhuis op het nummer 8 en 10 heeft typische elementen uit de art nouveau: sierlijke tegeltableaus in faience. De symbolen die hierin werden opgenomen zijn verbonden met handel en nijverheid. Kenmerkend voor art nouveau is het wegvallen van symmetrie, grote glaspartijen en kleurrijke, sierlijke ornamenten. Victor Horta was de grondlegger van deze vorm van architectuur.

Tussen de twee wereldoorlogen, de interbellum-periode, maakte art deco zijn opwachting. Strakke lijnen, geen overbodige decoraties, exclusieve en duurzame materialen in een combinatie van cement met baksteen. In de Forstierlaan staan een paar huizen die art deco elementen bevatten.

Even een verfrissing nemen.

Wil je het mooiste voorbeeld zien van art deco in Ronse? Dan vervolg je de Gefusilleerdenlaan.
Aan het grote kruispunt ga je de betonnen brug over. De brug dateert van 1920 en is een van de eerste betonnen constructies van België.

Zo’n 150 meter verder in de Saint-Sauveurstraat zie je links het mooiste voorbeeld van art deco. De woning toont je enkele typische kenmerken van art deco: trapkoker, strakke lijnen, cement gecombineerd met baksteen en veel glas.

Na het bekijken van het huis keren we op onze stappen terug over de brug.

26 thoughts on “Ronse, dansende stenen, art deco en art nouveau

  1. …wat niet gekend is…niet geliefd, jij Joke, brengt Ronse heel dicht met deze prachtige fotografie…groetjes van rené

  2. Heel indrukwekkend en ook je verhaal dat maakt het compleet.
    Het is net of ik met je mee wandel, groetjes Cristien.

  3. prachtig is ronse dat is duilijk en je heb er oog coor ook weer deze reeks laat ik zijn aan mijn dierbare want we zijn geboren in ronse dus ja heeft een beetje waarde voor ons dan prachtig terug ,er zijn ook mooi optreden,s in ronse
    groetjes antony

  4. Joke, je leert me een gans anders Ronse kennen dan hetgeen ik ooit zag. Ik moest beroepshalve naar de begrafenis van een familielid van iemand van mijn werk…en toen zag ik enkel een grijs, grauw en vervuild Ronse met vuil grijze arbeiderswoningen….zo zie je maar…nooit te oud om te leren. Ik ga er zeker nog eens heen om Ronse met een andere blik te bekijken.

  5. Voor wie het weet te vinden en er oog voor heeft, heeft Ronse veel te bieden, dat laat je hier weer mooi zien.
    Dat laatste huis vind ik echt heel mooi.
    Maak er een mooi weekend van en houd het hoofd koel, Joke. 🙂

  6. Prachtige gebouwen, prachtige foto’s, maar voor mij is cola light een brug te ver … dan maar gewone cola drinken of nog beter een lekkere frisse pint of maximum twee met zo’n weer, want anders zien we misschien wel alles een beetje dubbel en dat vinden we niet altijd terug op de foto… Santé Joke, doe zo verder!

  7. zo breng je Ronse dicht bij mij want ik ben er nog nooit geweest, mooie reportage …. zou die stenen wel eens willen zien dansen op het water

  8. Fijne serie die een goede indruk geeft van alles wat je laat zien. Heel prettig om naar te kijken en ook heel interessant met de info die je geeft, Joke.

  9. zo te zien doe je de laatste tijd veel aan siteseeing om te tonen wat ons belgenland te bieden heeft . Dank je wel daarvoor deze tips zijn altijd leuk meegenomen
    tot de volgende

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

