Ronse en zijn station

Station Ronse is een spoorwegstation langs spoorlijn 86 in de Belgische stad Ronse. Het fungeert als terminus. De sporen richting Saint-Ghislain zijn nog aanwezig tot in Leuze, echter buiten gebruik. In het nieuwe masterplan zouden deze sporen omgevormd worden tot wandel- en fietspad. Volgens ons blogmaatje alledaags fotografie (Antony) kan je er nu al heerlijke vlinderwandelingen maken.

Ronse is een faciliteitengemeente, dit verplicht de overheid (en bij uitbreiding ook overheidsbedrijven zoals de NMBS) tot een zekere vorm van tweetaligheid. Alle opschriften zijn daarom tweetalig Nederlands-Frans met voorrang aan het Nederlands. Zo staat er op het stationsnaambord te lezen “Ronse – Renaix“. Ook omroepberichten op de trein dienen in de regel tweetalig te zijn (voor zover ze op het grondgebied van Ronse gebeuren).


Wil je de voorkant zien van het stationsgebouw? Ga dan naar de perrons want op het plein voor het station is de achterkant. Dit station komt van Brugge (‘t Zand aan het Concertgebouw) en was het eerste stationsgebouw (1841) in België. Toen het Brugse station te klein was en Ronse dringend een nodig had werd dat van Brugge steen voor steen afgebroken en hier opnieuw opgebouwd (1881). Het werd gerestaureerd in 1989 en 2001.

De voorkant die de achterkant moest zijn.

De achterkant die de voorkant is.

Om het uur kan je een trein naar Gent nemen.

De binnenzijde van het gebouw werd meerdere keren ingrijpend gerenoveerd, de laatste keer gebeurde dit in 1959.

Voor het station staat het beeldje van de Ronsiese zot.
Dit beeldje op het stationsplein is het symbool van de Bommelsfeesten, het vroegste carnaval van België. Het eerste weekend na Driekoningen gaan de Bommelsfeesten door, drie dagen lang.

40 thoughts on “Ronse en zijn station

  1. Groetjes uit ronse ik kwan per toeval op de site!Nu bezie ik mijn stad met andere ogen!Ze ziet er beter uit op foto !De omgeving van de stad heb ik wel altijd mooi gevonden .Suces en blijf mooie fotos maken

  2. Ik vind het heerlijk op op stations te fotograferen.
    Er heerst altijd een speciale sfeer en op elk moment van de dag is het fotogeniek.
    Mooi fotowerk!

  3. De foto van de sporen is werkelijk een pareltje Joke!
    Maar ik heb ook genoten van de rest van je reportage over dit station dat eveneens een pareltje in zijn soort is!

  4. Wat een supermooi gebouw! Pure nostalgie dus voor jou Joke. Als je naast de spoorweg gewoond hebt raak je dat nooit meer kwijt. Een boeidende reportage.

  5. …zoveel interesse voor klein stationnetjes…heb jij iets met treinen Joke?…ik ken geen enkele blogger…alleen de naam als dit wel een echte naam is…raar, dat leest moeilijk…ach en wat dan nog….groetjes van rené

    1. Eigenlijk heb ik wel iets met treinen. Wij woonden naast de spoorweg en als ik zeg dat onze zandbak naast de prikkeldraad stond en een meter verder de sporen lagen dan lieg ik niet. Het was een klein station met nog kolentreinen. Soms mochten we stiekem meerijden als ze goederen moesten lossen met de machinist en soms moesten we in huis vluchten van de rook als we in de tuin speelden en ons moeder haar was is meer dan eens moeten herwassen worden van het zwart van de kolen. Altijd moesten we een onbewaakte overweg over voor het minste waar we naar toe moesten, zelfs naar de buren. Later lagen de sporen op 5 m als het dieseltreinen werden. Dus tot mijn 23 ste gegeten en geslapen met treinen. Stond er iets op de kast dan moesten we dat om de zoveel dagen terug achteruit duwen of het viel van de kast of uit de kast als je ze open deed🙂

  6. Of de voorkant nu de achterkant is en omgekeerd, dat maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit. Het is gewoon een pracht van een station met een mooi verhaal en een rijke historie. Dat wit past wat mij betreft helemaal bij het zomerse weer waar we nu eindelijk van kunnen genieten. 🙂

  7. Een prachtig historisch gebouw Joke.
    Veel stations zijn uit vervlogen tijden maar deze ziet er wel heel mooi en verzorgd uit.
    Hier moeten we zuinig op zijn.🙂

  8. prachtig zeg echt heel mooi is dit geworden zeg ech heel goed om te zien ,dat omgekeerd stond wist ik beetje je heb daar ook prachtig steegje dat heb precies nog niet ondekt zie ik maar die zwart wite maak alles goed zeg echt heel goed gedaan
    groetjes antony

  9. Een mooi station om op de foto te zetten en de zwart-wit foto van bovenaf genomen is echt supermooi.. heel mooi in zwart-wit en prachtige wolken erboven…mooi gedaan..het lijkt net een foto uit vervlogen tijden…Agnès

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

