Ronse en de Sint-Hermeskerk

Deze voordeur verraste mij aangenaam op mijn weg naar de kerk.

Van zodra je in de kerk bent blijf je rechts aanhouden en ga je naar voor. Daar zie je het reliekschrijn van St-Hermes.

Deze kerk was van in de middeleeuwen een bedevaartsoord voor de geesteszieken die aan Sint Hermes om genezing kwamen vragen.

Binnen vinden we enkele interessante schilderijen, het koorgestoelte en de koorlessenaar uit 1685. Rechtover het Sint-Hermes-altaar staat een houten bank met ijzeren haken. Hieraan werden de krankzinnigen vastgeketend tijdens de “belezing”.

De Sint-Hermeskerk vertoont een verscheidenheid aan bouwstijlen en heeft hierdoor een grote archeologische waarde. De westertoren is uit de 15e eeuw en bevat een beiaard met 49 klokken, hierop worden regelmatig weekendconcerten gegeven. Recent werden ook restauratiewerken uitgevoerd aan de hoofdingang waardoor deze nu terug in al zijn pracht de Kleine Markt opluistert.

Op de kleine markt is het verzamelen geblazen in de vroege ochtend van de eerste zondag na Pinksteren. Het is daar dat de bekende Fiertelommegang vertrekt. Hierin wordt het reliekschrijn van de heilige rondgedragen dat de rest van het jaar verblijft in de crypte onder de kerk.

37 thoughts on “Ronse en de Sint-Hermeskerk

  1. Altijd zo gaaf om vast te leggen, ik voel de rust.
    Fraaie details, een sfeervolle serie.
    Groetjes Cristien.

  2. Prachtige beelden, maar in de kerkfoto’s is er toch veel vervorming.
    Nooit eens aan gedacht op het perspectief in je foto’s te corrigeren zodat er toch wat meer rechte lijnen in zitten?
    Ik doe dat de laatste tijden meer en meer.

  3. een heel mooie serie Joke, sorry dat ik zo achter loop
    mooie weer en weinig tijd om te bloggen, maar ik ben jou niet vergeten.
    bedankt voor je berichtje werd ik weer door wakker geschud :-))

  4. prachtig zeg echt genieten van deze mooi stad heerlijk is me dit kerk die ik jammer meer malen moeten bezoeken heb voor dierbaren die gestorven zijn
    groetjes antony

  5. Een mooi vervolg van je knappe reportage over Ronse, een stadje dat ik eigenlijk niet ken, dus bedankt Joke!
    Fijne, zonnige zondag meid, geniet er van!

  6. Groen in de stad is natuurlijk mooi maar ze benemen wel het zicht op de religieuze architectuur.
    Ben je gaan kijken naar de tranen van San Lorenzo, joke?
    Die zijn ook “Keep It Short and Simple”

  7. Van een prachtige wandeling langd deze mooie kerk even relaxen op het terrasje Joke.
    Dank je wel voor deze interessante wandeling🙂

  8. …ben er nooit geweest Joke, het lijkt wel een uitnodiging bij het zien van deze foto’s…groetjes van rené

  9. Een heel mooie kerk… Ik wist niet dat er een Sint Hermes bestond, Hermes doet me eerder aan mythologie denken. Weer een prachtige reeks Joke ! Ik wens je een heel fijn weekend🙂

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

