Ronse, de Crypte en de oldtimer

Een crypte is een verschijnsel uit de Romaanse periode (11de-13de eeuw). Daarin stond het schrijn van een heilige en maakte deel uit van een bedevaart. Deze crypte is een van de mooiste van België en is volledig in harmonie niettegenstaande ze verbouwd werd tot het begin van de 16de eeuw. Ze werd laatst gebruikt als bergplaats en kwam volledig in verval. Het is pas eind vorige eeuw dat ze leeggemaakt werd en gerestaureerd. Helaas ik kan ze jullie niet tonen, ik was er om 12.30 u en ze ging pas open om 14 u! Je kan ze ontdekken door HIER te klikken.

Mijn teleurstelling omwille van de crypte ebde snel weg toen ik in de verte deze schoonheid zag.

Een oldtimer Citroen! Ja die oudjes blijven mij bekoren.

35 thoughts on “Ronse, de Crypte en de oldtimer

  1. Mijn hemel, wat loop ik achter zeg als ik er een paar dagen niet ben.🙂 Wat een heerlijke serie om naar te kijken. Prachtig die oude Citroën. Kan me deze nog zo goed herinneren uit mijn jeugd.

  2. ik keek naar de kruisweg en de auto’s zonder de tekst te lezen en vroeg mij af wat de link tussen beide was..
    ja die oude bakken hebben massa’s details waar iets moois van gemaakt kan worden
    zeer geslaagde reportage !!
    een zonnig weekend

  3. Dag Joke, één van mijn favoriete oldtimers, er zijn er veel van gemaakt.. Op aanvraag van veel mensen besliste Citroën om de productie terug op te starten, enkel voor ceremoniewagens. Prachtige fotoreportage. Ik wens je een fijn weekend toe. Beste groeten van Luc.

  4. Dit is mijn Lefla’s lievelingsauto Joke, ik ga hem direct eens naar je blog toesturen…
    Bedankt dat je de rit (of de vlucht hihii) uitzat en fijn weekend meid, geniet van de zon en de zomerse temperaturen!

  5. jammer dat je de de Crypte niet gedaan heb is echt heel mooi echt de moeitje waard kanp zeg ik kan me zo inbleeden hoe je gewandelt heb zeer mooi uit zeg echt heerlijk om ronse in eens op foto,s te zien
    groetjes antony

  6. Tof oldtimertje, citroen06 is mooi in beeld. Jouw zoveelste Ronse post. Ik verdenk jou ervan daar te werken in de toerisme dienst of daar toch aandelen in te hebben. Het kan niet anders dan dat die nu aan ‘t stijgen zijn🙂

  7. Als je zo’n prachtige en zo te zien goed onderhouden schoonheid op je pad treft, dan is het gemis van die crypte vast snel vergeten. Je hebt er met deze serie weer goed gebruik van weten te maken, en je hebt er weer fraaie details uit gehaald.

  8. Door je omzetting nog zoveel sterker!
    Fraaie spiegelingen en al die details…TOP!
    Groetjes Cristien.

  9. Ik heb de eerste wagen van mijn vader zaliger nooit gezien, maar ook dat was zo een Citroën. Leuk te lezen dat er op deze blog nog zijn die zo’n vader hadden… En hij was heel fier omdat hij één van de eersten was die met een auto rondreed, op de toenmalige hobbelige kasseien. Een teken van welstand in de vlassector van een heel ver verleden. Zijn volgende wagen was een Ford Taunus. Iedere keer dat ik in die wagen zat, werd ik ziek van de stank van de benzine.

  10. Een citroën traction avant, deze was mijn vader zijn eerste wagen. Hij heeft er jaren mee gereden ( in de jaren 50) en heeft hem tenslotte weggedaan omdat hij beschaamd was om met zo’n oud model rond te rijden. De wagen zelf was volgens hem onverslijtbaar. Doch neem dit gerust met een korrel zout, want de man was verslaafd aan citoën en heeft zijn gansel even met niets anders gereden.
    Fijn weekend toegewenst, Geert

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

