Ronse, het Must en Glorieux

Dit is de afdeling ‘Werken’ van het Must.

In dit gebouw staan weefgetouwen van verschillende generaties, inclusief een stoommachine die de machines in beweging bracht. Dit onderdeel van het Must (Museum voor Textiel) kan alleen bezocht worden met gids. Al die weefgetouwen, zo’n 40-tal, zijn in perfecte staat. De gids zal er een aantal in werking zetten om de evolutie van het weven door de jaren heen te illustreren.


De ingang van het museum is in het gebouw ernaast.

Daarin is de afdeling ‘wonen’ van het Must gehuisvest. Dit opvallend gebouw kreeg de naam ‘Spanjaardenkasteel’. In de 17de eeuw waren hier Spaanse soldaten ondergebracht die als opdracht hadden de protestanten te verjagen. Nu is het een prachtige woning die de rijkdom van de textielbaronnen illustreert. In dit museum zijn de interieurs heel goed bewaard gebleven uit die gouden periode van Ronse. Daarnaast zijn er heel wat verwijzingen naar de lokale geschiedenis en folklore te zien. Daar horen uiteraard de reuzen bij, het interieur van een thuiswever en op de binnenplaats ook een estaminet. Dit museum kan bezocht worden zonder gids. Meer informatie over openingsuren en rondleidingen op hun website: www.ontdekronse.be .

Net voor ik aan de achterkant van de kerk kom zie ik een standbeeld van Modeste Glorieux.

Dit bronzen standbeeld (1973) van Florent Devos brengt hulde aan Modeste Glorieux die geleefd heeft in de 19de eeuw. Hij was een priester die zich bekommerde om wezen en arme werklozen. Hij gaf ze niet alleen voedsel maar ook een opleiding om in de textielindustrie te gaan werken. De school die hij heeft opgericht bestaat nog steeds en draagt zijn naam.

30 thoughts on “Ronse, het Must en Glorieux

  1. …elke keer wat geschiedenis, de bijgaande foto’s zijn altijd knap en verzorgd Joke…mooi hoor…groetjes van rené

  2. Wat laat je weer een interessant stukje zien!
    Fijn alle info met foto`s die het verhaal uitbeelden, klasse!
    Groetjes Cristien

  3. Joke, ik wist niet dat er zoveel moois te zien was in Ronse. Dat museum lijkt mij hoogst interessant. We hebben hier alweer een mooie plek ontdekt.
    Groetjes !

  4. Hoi Joke,
    Mooie reportage met goede teksten erbij.
    Het lijkt mij een prachtige plaats om eens te bezoeken.
    Fijne dag.
    gr.
    Ton

  5. Ik herinner me nog de begindagen van dit nu schitterend uitgebouwd museum toen ik nog in het MIAT werkte. Ondertussen zijn ze er flink op vooruit gegaan hé en behoort het tot het neusje van de zalm wat het bewaren en het publiek maken van de textielgeschiedenis betreft…
    Knappe reportage maakte je er van Joke!

  6. Ons kleine landje heeft veel verborgen schoonheden en wetenswaardigheden die wachten op ‘ontdekking’
    De roestige spiegeling in het water vat het mooi samen vind ik.

  7. prachtig zeg ik heb nog op zo weefgetouw gestaan op school dan machtig om te horen hoe die schietspoel vliegt man
    echt machtig reeks vind ik echt top werkje ronse is goede stad wel veel leegstaand
    groetjes antony

  8. Interessante reeks! Toevallig heb ik het over Ronse en dat museum in een volgende artikel in Shoot. Artikel over de Vlaamse Ardennen. Ronse is een ondergewaardeerde stad. Er is veel te zien, maar je moet het wel weten…

  9. Slechte gedachten over Ronse moet ik bannen als ik dit zie !Had vroeger een chef van daar, niet te genieten mogelijk is ie al overleden en neem ,ik deze beelden in de plaats Groetjes

  10. Heel mooi in beeld gebracht Joke. Ik studeerde (laaaang geleden) ooit in het instituut Glorieux in Oostakker.

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

