Ronse – Renaix I

Een zot gedacht kan je een eind ver brengen. Na 123 km en 1.30 u rijden kwam ik op mijn plaatsje van bestemming. Waarom mijn gps die route gekozen had terwijl er een snellere en kortere bestaat zal wel de logica van de techniek zijn of misschien zat er teveel verkeer op de autosnelweg naar de kust.

Ronse. Waarom? Een stadje waar ik ooit eens naar een feest ben geweest, waar ex-aangehuwde familie in de buurt woont en waar ik met mijn vader als klein kind zittend in een grote truck naar toe ben geweest en ze spreken er Nederlands en Frans.

Waarom de schaapjes mij opwachten weet ik nog niet, maar ze stonden er fier te zijn.

Ronse (Frans: Renaix) is een stad en faciliteitengemeente in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen. De stad telt ruim 25.000 inwoners. Sint-Hermes is haar patroonheilige. Ronse is gelegen in het Zuid-Vlaamse Heuvelland of de zogenaamde Vlaamse Ardennen.

Een ‘mote’ is een eenvoudige verdedigingsplaats, gebouwd op een heuvel en meestal omgeven door water. Ronse had er zo negen. De Hoge Mote is de enige die nog overblijft. Deze zou dateren uit de 15de eeuw waarvan de woning verschillende malen werd verbouwd. Ze heeft dienst gedaan als kanunnikenwoning, vredegerecht en later als woning van een textielbaron.

 

 

De binnenplaats.

 

In dit historisch gebouw is nu de dienst voor toerisme van Ronse gehuisvest.

In de buurt van de Openbare Bibilotheek

37 thoughts on “Ronse – Renaix I

  1. Het betere en ‘kunstige’ reportage werk, zoals we van jou gewoon zijn Joke.
    Je bent van alle markten thuis , mooi vind ik dat🙂

  2. Toch leuk om weer even op voor jouw bekend terrein te zijn Joke .
    Och en het is leuker om een toeristische route te rijden toch?🙂

  3. De foto’s vertellen het verhaal wat je beschrijft. Jammer dat de foto waar nu het toerisme in gehuisvest iets te donker is geworden, de anderen ogen namelijk een stuk frisser.

  4. Dag Joke, dat brengt mij op het idee om daar naartoe te gaan, van je foto’s te zien moet dat de moeite waard zijn. Prachtige foto’s. Ik wens je een fijne dag toe. Beste groeten van Luc.

  5. Ik wist niet dat Ronse zo’n mooie dingen te bieden had, dus dankjewel Joke, voor deze knappe reportage, je hebt een gat in mijn cultuur gedicht!

  6. Hoi Joke,
    Ik ken het plaatsje niet, maar het is zeker de moeite van het bezoeken waard, zo te
    zien aan jouw prachtige foto impressie. Ik heb er van genoten!
    Fijne dag.
    gr.
    Ton

  7. Fjew, Ronse, het is zeker meer dan 25 jaar dat ik er nog kwam.
    Ja, ik ben zo oud😉
    Ze hebben er duidelijk wel gevoel voor beeldende kunst.

  8. Ben er zelf nog nooit geweest… Wel de moeite waard als ik je foto’s zie ! Een prachtige reeks Joke ! Ik wens je een hele fijne avond🙂

  9. Le bilinguisme peut se rapporter à des phénomènes concernant : Belgique en Euh… Belkie
    Ik herinner me nog in mijne jonge tijd heb ik er niet veel Vlaams gehoord.
    Aangename wandeling met mooie foto’s .

  10. Ik ben er nog nooit geweest, maar ik vind het erg leuk dat je me mee hebt genomen daar naartoe… het kleurige kunstwerk vind ik ook wel iets hebben…Agnès

  11. Denk tocht dat je wel een mooie tocht hebt gemaakt en ja dit plaatsje heb je erg goed in beeld gebracht.
    Lief dat schaapje hij stond je al op te wachten wat wil je nog meer…
    Groetjes Cristien

  12. Goed gezien Joke, Ronse, “het heeft inderdaad iets” . Als ik in Ronse kom, voel ik me altijd een beetje met vakantie. Hoe het komt, weet ik niet. Het ligt al niet zo ver meer van het prachtige ‘Mont Saint Aubert’, waar familie van mij woont. En ook in het landelijke Havines, heb ik familie wonen. De twee gemeenten behoren tot de stad Doornik. Tientallen jaren geleden weken veel vlamingen uit naar Wallonië. Ze kochten een oude boerderijen en werkten er keihard, dag en nacht. Zoveel jaren later, wonen ze nu op een moderne en grote boerderij.

  13. Is wel de moeite ! met of zonder GPS Zoals men kan zien heb Jij je schaapjes op het droge ! Mooie beelden Groetjes

Reageren mag altijd. A comment is welcome.

